Sprężyna zamiast termostatu- sposób na zimę |
Autor |
Wiadomość |
Tomaszabc
Wiek: 30 Dołączył: 26 Wrz 2015 Posty: 75 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2017-12-10, 13:10 Sprężyna zamiast termostatu- sposób na zimę
|
|
|
Siema. Zamiast cięgna termostatu założyłem sprężynę która zamyka całkowicie klapkę obudowy. Całe powietrze ze zwiększonym ciśnieniem pompowane jest do środka auta. Jest po prostu ciepło nawet w minusowych temperaturach.
Kiedy na dworze jest powyżej zera to pod klapkę a obudowę wkładam gąbkę do mycia naczyń która tworzy szczelinę około 2 cm.
Trzeba oczywiście cały czas mieć rękę na pulsie żeby np. nie wybrać się w trasę z zamkniętą klapką i zamkniętym dopływem ciepłego powietrza do kabiny bo można przegrzać silnik.
Jak jest lato 30 stopni to maluszek daje radę, klapka otwiera się na max i się jeździ. Kiedy temperatura spada o te 30 stopni i jest bliska zeru to raczej uchylenie klapki gąbką na 2cm powinno wystarczyć. Kiedy jest -10 to czy można jeździć z całkowicie zamkniętą klapką?
Praktykował ktoś coś takiego? |
_________________ Fiat 126 ELX - po 6 latach wyciągnięty ze stodoły, poprzedni właściciel urodził się w 1921 roku |
|
|
|
|
romek
Dołączył: 30 Mar 2016 Posty: 666 Skąd: Ostróda
|
|
|
|
|
Tomaszabc
Wiek: 30 Dołączył: 26 Wrz 2015 Posty: 75 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2017-12-10, 13:25
|
|
|
Termostat został, jedyna różnica to, że zamiast drutu/cięgna od termostatu do klapki jest odpowiednio mocna sprężyna. Zaczepiona jest z jednej strony o elementu obudowy termostatu a z drugiej, od klapki, za oryginalną śrubę.
Lepiej sprężyny za element ruchomy termostatu nie zaczepiać bo on się wydłuża.
Samo zostawienie termostatu w niezmienionej postaci, a jedynie unieruchomienie klapki będzie skutkować, że termostat może się pogiąć jak będzie chciał się otworzyć a nie będzie mógł. |
_________________ Fiat 126 ELX - po 6 latach wyciągnięty ze stodoły, poprzedni właściciel urodził się w 1921 roku |
|
|
|
|
damiancn
damiancn
Wiek: 49 Dołączył: 19 Lis 2017 Posty: 292 Skąd: cieszyn
|
Wysłany: 2017-12-10, 14:14
|
|
|
dziwne to co piszesz,termostat jest i musi byc w silniku,sam sie otwiera i zamyka,powinien sie calkowicie zamykac sam bez pomocy jakiejs sprezyny,ryzykujesz niedogrzanie silnika albo jego zatarcie,najlepsze termostat jest mieszkowy bo jak sie zepsuje to otwiera calkowicie wylot powietrza zeby nie zatrzec silnika albo go przegrzac |
|
|
|
|
Tomaszabc
Wiek: 30 Dołączył: 26 Wrz 2015 Posty: 75 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2017-12-10, 14:56
|
|
|
Na moim termostacie zawsze klapka uchylona jest 1,5 cm. Myślę, że nie zamyka się do końca właśnie z powodu możliwości awarii termostatu, żeby się silnik nie przegrzał zbyt mocno. |
_________________ Fiat 126 ELX - po 6 latach wyciągnięty ze stodoły, poprzedni właściciel urodził się w 1921 roku |
|
|
|
|
Mateusz9510
EL
Wiek: 25 Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 627 Skąd: Bystrzyca Kłodzka
|
Wysłany: 2017-12-10, 16:34
|
|
|
Nie wiem po co kombinować na siłe.. |
_________________ Mały, ale Wariat |
|
|
|
|
CZESIO1958
ziomy rezerwy
Wiek: 66 Dołączył: 27 Sty 2010 Posty: 2725 Skąd: Mysłowice
|
Wysłany: 2017-12-10, 16:57
|
|
|
Mateusz9510 napisał/a: | Nie wiem po co kombinować na siłe.. |
O tto lotto. |
_________________
|
|
|
|
|
Tomaszabc
Wiek: 30 Dołączył: 26 Wrz 2015 Posty: 75 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2017-12-10, 19:02
|
|
|
Założyłem cięgno termostatu żeby było jak w oryginale, tylko podniosłem podkładkami i uszczelniłem górę, tak żeby na zimnym silniku klapka była zamknięta i żeby powietrze dobrze dmuchało do środka (szczególnie jak szyby są zaparowane).
Chyba się popsuł termostat przy tej okazji. No nic poluję na mieszkowy teraz.
W Waszych maluszkach ta klapka jest zamknięta na 100% czy jest szczelina na zimnym? |
_________________ Fiat 126 ELX - po 6 latach wyciągnięty ze stodoły, poprzedni właściciel urodził się w 1921 roku |
|
|
|
|
damiancn
damiancn
Wiek: 49 Dołączył: 19 Lis 2017 Posty: 292 Skąd: cieszyn
|
Wysłany: 2017-12-10, 19:14
|
|
|
w moim poprzednim silniku termostat zamykal pokrywe tak szczelnie ze az byla odcisnieta rysa na klapie,ani minimetra luzu,a w tym co teraz mam troche niedomyka do konca jak jest zimny,nie mam czasu z tym grzebac |
|
|
|
|
Pan_Waclaw
Dołączył: 22 Cze 2013 Posty: 1038 Skąd: Zgierz/Łódź
|
Wysłany: 2017-12-10, 19:26
|
|
|
U mnie chyba też lekko odstaje, ale mi to nie przeszkadza. Termostat działa prawidłowo, silnik nagrzewa sie dość szybko, ogrzewanie bez zarzutu... |
_________________
|
|
|
|
|
MajkelMoto
Wiek: 25 Dołączył: 20 Lip 2015 Posty: 319 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2017-12-10, 20:57
|
|
|
Ja wywalilem termostat, klapka caly czas otwarta, nagrzewa sie normalnie a w chlodne dni po prostu leci cieple powietrze a nie gorace jak z termostatem |
|
|
|
|
Mateusz23maw
Ziomy rezerwy
Wiek: 33 Dołączył: 27 Gru 2009 Posty: 3102 Skąd: Zamość [LZ 10846]
|
Wysłany: 2017-12-10, 21:08
|
|
|
Czy wydatek 40zł to na prawdę taki majątek ze kombinujecie z jakimiś sprężynami i innymi duperelami? Po coś ktoś mądrzejszy od was wymyślił go, ażeby otwierał się i zamykał w określonych warunkach. |
_________________
|
|
|
|
|
Kubica
ziomy rezerwy Carus kierownicy
Wiek: 30 Dołączył: 01 Wrz 2014 Posty: 556 Skąd: Puławy/Wrocław
|
Wysłany: 2017-12-10, 21:39
|
|
|
Mateusz23maw, spokojnie, sami się dowiedzą po co to jest w pewnym momencie |
_________________ Nie musi być szybko, najważniejsze żeby było niewygodnie.
Był: Z(Ł)OMO `88
Jest:Waldemar Wielki `88, Skoda Favorit `91 Marmolada |
|
|
|
|
Mateusz23maw
Ziomy rezerwy
Wiek: 33 Dołączył: 27 Gru 2009 Posty: 3102 Skąd: Zamość [LZ 10846]
|
Wysłany: 2017-12-10, 22:58
|
|
|
"Ratunku pali mnie 10l a wolno jeżdzę, już mam dość, pomocy"
Ewentualnie "Maluszek nie ma mocy, co robię nie tak" |
_________________
|
|
|
|
|
Tomaszabc
Wiek: 30 Dołączył: 26 Wrz 2015 Posty: 75 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2017-12-11, 10:04
|
|
|
Widzę, że są uszczypliwości w moją stronę ale przypuszczam, że wynika to z braku zrozumienia mojego toku rozumowania.
Termostat otwiera się przy określonej temperaturze (70-90 stC). W zimę na trasie zapewne otworzy się także przez co stracę ciśnienie powietrza dolatującego do kabiny i będę marzł.
Oddawanie ciepła przez głowicę wzrasta wraz ze wzrostem energii cieplnej w niej zgromadzonej.
Prawo stygnięcia Newtona mówi, że im większa różnica temperatur pomiędzy ośrodkami tym szybciej ciało oddaje energię cieplną na sposób przewodnictwa.
Czyli może się okazać, że zamknięcie klapki w zimę podniesie temperaturę głowicy o bezpieczną wartość np. 20-30 stopni ponieważ będzie dużo szybciej oddawać temperaturę z powodu wyższej temperatury własnej oraz dodatkowo niższej otoczenia.
Może się okazać, że nic negatywnego nie stanie się głowicy (nie odkształci się, przylgnie zaworów się nie wypalą) a w środku będzie ciepełko.
No ale tą teorię najlepiej sprawdzić w praktyce bo nie mam niestety czujnika temperatury i szkoda mi kasy. Ale może ktoś to testował już. |
_________________ Fiat 126 ELX - po 6 latach wyciągnięty ze stodoły, poprzedni właściciel urodził się w 1921 roku |
|
|
|
|
|