Żółte tablice jak je uzyskać :) - małe wprowadzenie |
Autor |
Wiadomość |
T_NIK
ziomy rezerwy
Dołączył: 06 Lip 2010 Posty: 1243 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2013-10-21, 19:55 Żółte tablice jak je uzyskać :) - małe wprowadzenie
|
|
|
Czas na żółte tablice
Przychodzi taki moment, że postanawiamy aby nasz Polski FIAT 126p pozyskał „Żółte” Tablice Rejestracyjne. Temat nie jest skomplikowany ale może komuś przyda się kilka praktycznych informacji jak przechodzimy tę ścieżkę.
Na początek definicja:
Pojazd zabytkowy – wedle ustawy „Prawo o ruchu drogowym” jest to pojazd, który na podstawie specjalnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków ruchomych lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W praktyce wszyscy posiadacze pojazdów zabytkowych wpisują swoje samochody tylko do ewidencji zabytków nie do rejestru. Pozwala to na posiadanie „żółtych” tablic a nie narzuca takich obostrzeń ze strony konserwatora zbytków jak w przypadku wpisania do rejestru.
W przypadku wpisania samochodu do rejestru (nie ewidencji) posiadacz samochodu zabytkowego może starać się o pozyskanie dotacji do remontu zabytku jednak ścieżka do tego nie jest mi jeszcze znana
Zaczynamy od podstaw. Na początek wymagania wobec samochodu:
- 25 lat wiek samochodu. Dodatkowo dany model samochodu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat
- lub pojazd uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
- pojazd wchodzący w skład kolekcji pojazdów zabytkowych (potwierdza to rzeczoznawca)
Wiemy że mamy 25 letni samochód i model nie jest już produkowany od 15 lat co dalej?. Kolejnym krokiem jest tak zwana „Biała Karta” a dokładniej rzecz ujmując Karta Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki
Rys. 1 „Biała Karta”
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Teoretycznie przedmiotowy dokument można wykonać samemu (czyste druki można znaleźć w Internecie), w praktyce warto zlecić to rzeczoznawcy ze względu na konieczność wykonania wraz z „Białą kartą” Opinii Kwalifikacyjnej – niezbędnej do złożenia wraz z Białą Kartą u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Należy też pamiętać, iż oryginał białej karty musi zostać wykonany na papierze o odpowiedniej wielkości i gramaturze oraz zdjęcia nie mogą być wydrukowane tylko wywołane i wklejone w białą kartę.
Dodatkowo rzeczoznawca w ramach jednej usługi wykonuje „Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi” dokument będzie nam potrzebny w czasie późniejszym kiedy będziemy musieli udać się na stację diagnostyczną.
Pytanie zasadnicze ile taka usługa ze strony rzeczoznawcy kosztuje, z moich doświadczeń kwota waha się pomiędzy 450,00 pln netto a 570,00 pln netto w zależności od rzeczoznawcy.
Rys. 2 Opinia Kwalifikacyjna
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Rys 3 Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Mamy trzy najważniejsze dokumenty ( z tego Biała karta w dwóch egzemplarzach). W tym momencie wypisujemy podanie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o wpisanie samochodu do Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki. Do podania dołączamy dwa oryginały „Białych Kart” oraz opinie Kwalifikacyjną.
Czekamy ustawowe 14 dni i dostajemy na adres domowy list polecony z potwierdzeniem odbioru zawierający formalne pismo od konserwatora zabytków potwierdzające wpisanie samochodu do ewidencji. Dobra wiadomość usługa wpisania do ewidencji jest bezpłatna
Rys 4 Potwierdzenie wpisu do ewidencji
Uploaded with ImageShack.us
Mając w ręce potwierdzenie od konserwatora wpisania do ewidencji dokładamy do tego Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi wykonany wcześniej przez rzeczoznawcę i udajemy się na Okręgową Stację Diagnostyczną wykonać przegląd. Niestety nie bezpłatny ale na ten moment chociaż bezterminowy. Koszt wykonania przeglądu w zależności od stacji od 100.00 do 300,00 złotych brutto. Ja płaciłem 160,00. Czas trwania przeglądu wraz z wypisaniem dokumentów około 30 minut.
Po pozytywnym przejściu badania otrzymujemy od diagnosty dwa dokumenty:
1. Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
2. Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego
Rys. 5 Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
Uploaded with ImageShack.us
Rys 6 Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
W tym momencie pozostaje nam tylko udać się do wydziału komunikacji zamówić żółte tablice rejestracyjne. Niestety zamówić ponieważ nie wszystkie urzędy posiadają takowe na stanie i często są one zamawiane pod klienta po spełnieniu warunków i określeniu rodzaju tablic (prostokątne lub kwadratowe)
Idąc do urzędu zabieramy trzy dokumenty:
1. Potwierdzenie przez Konserwatora Zabytków Wpisania do Ewidencji;
2. Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
3. Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego
Wpłacamy w kasie urzędu 200,50 pln brutto czekamy tydzień i cieszymy się nowymi żółtymi tablicami w swoim wspaniałym samochodzie
Efekt końcowy
Mam nadzieję że się przyda
Pozdrawiam T_NIK |
_________________ Polski FIAT 126p ST 650 SPECIAL 1979 http://rezerwa126p.pl/for...der=asc&start=0
Polski FIAT 126p FL 650 KOMFORT 1987 http://rezerwa126p.pl/for...t=11190&start=0
DUET, FLAMING, WIGRY 2, 3 http://rezerwa126p.pl/for...der=asc&start=0
WSK M6B3 125 1974r. http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?t=18754
Romet 50T1 1978r. http://rezerwa126p.pl/for...p=435439#435439 |
Ostatnio zmieniony przez Michu 2014-01-11, 20:04, w całości zmieniany 14 razy |
|
|
|
|
Grzechu60
ziomy rezerwy
Wiek: 63 Dołączył: 11 Mar 2012 Posty: 656 Skąd: Polska
|
Wysłany: 2013-10-21, 20:04
|
|
|
Jak masz możliwości i chęci to zmień proszę zdjęcia na jakieś lepsze, bo na tych praktycznie nic nie widać...
Ale odwaliłeś kawał dobrej roboty!
Z góry dzięki
Pozdrowienia! |
|
|
|
|
T_NIK
ziomy rezerwy
Dołączył: 06 Lip 2010 Posty: 1243 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
|
|
|
|
Grzechu60
ziomy rezerwy
Wiek: 63 Dołączył: 11 Mar 2012 Posty: 656 Skąd: Polska
|
Wysłany: 2013-10-21, 20:14
|
|
|
T_NIK, a nie będzie łatwiej zamazać / zakryć Twoje dane osobowe i poufne i pokazać, jak wygląda dokument w całej okazałości?
Wiem czepiam się, ale tak jak pisałem, odwaliłeś kawał dobrej roboty i te dokumenty w dobrej jakości dopełniłyby całości.
Akurat w tym przypadku, dotyczy to Fiata 126p, więc można byłoby potraktować te karty i papiery jako wzór. |
Ostatnio zmieniony przez Grzechu60 2013-10-21, 20:15, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Michu
Moderator
Wiek: 28 Dołączył: 10 Lis 2009 Posty: 3850 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: 2013-10-21, 20:14
|
|
|
Strzał w 10, tego brakowało!
Podkleiłem |
|
|
|
|
T_NIK
ziomy rezerwy
Dołączył: 06 Lip 2010 Posty: 1243 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2013-10-21, 20:23
|
|
|
Grzechu60 napisał/a: | T_NIK, a nie będzie łatwiej zamazać / zakryć Twoje dane osobowe i poufne i pokazać, jak wygląda dokument w całej okazałości?
Wiem czepiam się, ale tak jak pisałem, odwaliłeś kawał dobrej roboty i te dokumenty w dobrej jakości dopełniłyby całości.
Akurat w tym przypadku, dotyczy to Fiata 126p, więc można byłoby potraktować te karty i papiery jako wzór. |
Częściowo poprawione reszta jutro bo nie mam wszystkich dokumentów w wersji elektronicznej bo są na komputerze w pracy. |
_________________ Polski FIAT 126p ST 650 SPECIAL 1979 http://rezerwa126p.pl/for...der=asc&start=0
Polski FIAT 126p FL 650 KOMFORT 1987 http://rezerwa126p.pl/for...t=11190&start=0
DUET, FLAMING, WIGRY 2, 3 http://rezerwa126p.pl/for...der=asc&start=0
WSK M6B3 125 1974r. http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?t=18754
Romet 50T1 1978r. http://rezerwa126p.pl/for...p=435439#435439 |
Ostatnio zmieniony przez T_NIK 2013-10-21, 21:42, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Grzechu60
ziomy rezerwy
Wiek: 63 Dołączył: 11 Mar 2012 Posty: 656 Skąd: Polska
|
Wysłany: 2013-10-21, 20:24
|
|
|
W takim razie, bardzo się cieszę. |
|
|
|
|
wilq1902
ziomy rezerwy
Dołączył: 21 Cze 2012 Posty: 2334 Skąd: Kraków, Nowy Sącz
|
|
|
|
|
T_NIK
ziomy rezerwy
Dołączył: 06 Lip 2010 Posty: 1243 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2013-10-21, 21:57
|
|
|
wilq1902 napisał/a: | W Krakowie, żółte tablice są na stanie. Wydziały Komunikacji posiadają z reguły kilka sztuk, z których można wybrać numer. W województwie małopolskim koszt przeglądu wieczystego to 300 złotych brutto. Ceny opinii, zrobienia wpisu przez rzeczoznawcę u konserwatora zabytków oraz białych kart są różne. Komplet można mieć już za 500 złotych brutto. |
Siemianowice nie mają nic na stanie zamawiasz zawsze kolejny numer ale to małe miasto zauważ że od momentu wprowadzenia białych tablic (żółtych na zabytkowe) aktualnie otrzymałem 23A numer więc aut naprawdę mało. W zeszłym roku miałem 18A więc 5 aut na rok |
_________________ Polski FIAT 126p ST 650 SPECIAL 1979 http://rezerwa126p.pl/for...der=asc&start=0
Polski FIAT 126p FL 650 KOMFORT 1987 http://rezerwa126p.pl/for...t=11190&start=0
DUET, FLAMING, WIGRY 2, 3 http://rezerwa126p.pl/for...der=asc&start=0
WSK M6B3 125 1974r. http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?t=18754
Romet 50T1 1978r. http://rezerwa126p.pl/for...p=435439#435439 |
Ostatnio zmieniony przez T_NIK 2013-10-22, 17:45, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
wilq1902
ziomy rezerwy
Dołączył: 21 Cze 2012 Posty: 2334 Skąd: Kraków, Nowy Sącz
|
|
|
|
|
ptaku
ziomy rezerwy wpierdole ci bramą
Wiek: 30 Dołączył: 21 Cze 2011 Posty: 436 Skąd: Blok A
|
Wysłany: 2013-10-22, 12:56
|
|
|
czyli podliczając wszystkie koszty ile Cie wyszły te żółte?
a i w imageshack zdjęcia wygasają a szkoda by było jakby przepadły |
|
|
|
|
xemup
Admin FL
Wiek: 33 Dołączył: 06 Lis 2009 Posty: 6234 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2013-10-22, 13:01
|
|
|
Wkrótce artykuł trafi na stronę, a zdjęcia na nasz serwer, także nie ma problemu |
|
|
|
|
T_NIK
ziomy rezerwy
Dołączył: 06 Lip 2010 Posty: 1243 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
|
|
|
|
ptaku
ziomy rezerwy wpierdole ci bramą
Wiek: 30 Dołączył: 21 Cze 2011 Posty: 436 Skąd: Blok A
|
Wysłany: 2013-10-22, 14:10
|
|
|
dzięki wielkie |
|
|
|
|
Martinez
Dołączył: 22 Sie 2013 Posty: 69 Skąd: WOŁCZYN
|
Wysłany: 2013-10-22, 17:12
|
|
|
I to mi się podoba...
fachowo napisane...
Piwko za to wirtualne ....;)
aLe mam jeszcze pytanko co do tematu.....
Jak to się ma do samochodów np odbudowanych czy:
-lakier musi być orginalny z palety kolorów.
-czy i jakie elementy blacharskie mogą być inne(np zamienione zgnite drzwi)
-czy rzeczoznawca lub konserwator zabytków ogląda i ocenia samochów na jakiej
podstawie stwierdza orginalność części itp.
M |
_________________ KiM
126p 1978r
126p BIS 1990r
126p Happy End 2000r |
|
|
|
|
|