|
.::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI
|
Central 1,1 ETG Motorsport |
Autor |
Wiadomość |
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-08, 15:52 Central 1,1 ETG Motorsport
|
|
|
Temat będzie mega długi, postaram się go podać porcjami, bo będzie to przypominało napisanie książki.
Spis treści:
Rozdział1
-Kawałek historii - opis
-Dane techniczne
-Zdjęcia do pierwszego wyjazdu (2009) + opis prac do tego etapu
Rozdział2
-Zdjęcia z oficjalnej prezentacji auta + filmy
-Modyfikacje - opis projektu
-Buda
-Silnik
-Układ napędowy
-Układ hamulcowy
-Układ zawieszenia
-Układ kierowniczy
-Układ chłodzenia
-Wnętrze
-Zdjęcia + szkice projektowe
Rozdział3
-Zdjęcia i filmy z obecnego stanu auta
-Obecne projekty modyfikacji
-Plany na najbliższy rok
-Sukcesywnie dodawana fotorelacja z realizacji tych planów
Chciałem przedstawić swój leciwy już projekt Fiata 126p. Jakoś nigdy nie było okazji by go solidnie opisać, zawsze był brak czasu albo coś ciągle było zmieniane, poprawiane itd. Z czasem przestał się psuć , zaczął jeździć, szybko i skutecznie. Z czasem zainteresowała się nim też rdza. Przymierzam się do solidnego remontu budy i zapewne przyda się trochę pomocy z forum, postanowiłem się tu pojawić i przy okazji zaprezentować autko. Całe prace remontowe chciałem umieścić na forum, wraz z nowymi modyfikacjami, które zaplanowałem.
Kawałek historii:
Maluchowcem jestem od 2002 roku, mój poprzedni maluszek był pierwszym moim autem, wytrzymał ze mna do początku 2007 roku. Więcej w opisie o naszych poprzednich autach.
Obecne auto kupiłem pod koniec roku 2007 jako Happy End 2000 w kolorze żółtym
Było już swapem i to z doświadczeniem. Poprzedni właściciel rozpoczął próby zrobienia z niego centrala, także buda po części była pocięta, kilka elementów wspawanych, ostatecznie okazało się, że większość była do wycięcia i ponownego ustawienia/wspawania.
Pracy było wiele, największy problem to umieszczenie w trzech wymiarach elementów budy do których dopiero dokręcony zostanie układ napędowy z zawieszeniem.
Projekt trwał ok 1,5roku. Rok zbierania gratów, i pół roku rzeźby by projekt wyjechał. Potem następny rok to szukanie więcej mocy i lepszej jej dystrybucji na asfalt.
I choroby... Ukręcające się kliny na kole rozrządu, dmuchające uszczelki pod głowicą, odpadające elementy osprzętu, odkręcające się śrubki od wibracji, wyrywające się poduszki, wiecznie pękające resory i dużo pracy by pokonać te problemy.
Pierwszy wyjazd i zarazem pierwsze zawody, niestety nieukończone odbyły się w 2009 roku.
Do 2009 roku walka trwała, prototyp przestał być prototypem. Oficjalnie został zaprezentowany szerokiej publiczności na zlocie 126p w Bydgoszczy.
Następnie autko pojawiło się 2 razy w Toruniu, w Płocku i w Krakowie.
W ciągu 6 lat czynnie uczestniczyłem w miarę możliwości czasowych we wszelkiej maści rallysprintach, minimaxach i innych tego typu imprezach sportowych. Auto zdobyło ponad 20 pucharów, z tego puchar wicemistrza w klasyfikacji rocznej rallysprintów Minimax w klasie do 1400ccm w roku 2015 dzielnie walcząc z A-grupowymi rallycrossowymi seicentami.
Obecnie wygląda tak :
Wiem, trzeba zrobić remont
Dane techniczne:
Buda
-Happy end rok 2000
-Przygotowana do sportu, pospawane zgrzewy, wspawane wzmocnienia w punktach mocowania zawieszenia. Zainstalowana klatka, kubły, pasy szelkowe.
-Buda przerobiona pod McPhersony z tyłu, wycięta ściana grodziowa, dospawana rama z profili tworząca "klatkę" komory silnika do zamocowania silnika z napędem w układzie centralnym.
-Nadkola poszerzone z przodu o kilka cm, z tyłu kilkanaście.
Silnik:
-1108ccm Fiat FIRE Centralnie umieszczony
-Blok, korby, tłoki, wał - seria, wyważone
-Głowica - porting, większe zawory, obrobione - (Corsa 1,4), planowana 1,5mm
-Wałek - Rewar 290st, 11,5mm wznios, przefazowany
-Koło zamachowe- lekkie, bez nawieracania
-Układ ssący- 4 przepustnice po 38mm, kolektor prosty bez zakrętów, policzony na 8000obr, gumowe tłumiki drgań, stożkowe filtry powietrza
-Układ wydechowy - 4-1 policzony na 5000obr, długość rur do złączenia 4w1 90cm
-Zasilanie- 4 wtryskiwacze montowane w oryginalnych miejscach z silnika 1,2 MPi
-Elektronika - komputer 1,2 MPi, chip 8600obr, sterowanie dodatkowe piggyback SMT7
-Stalowa uszczelka pod głowicą przekładana miedzianą przekładką
Moc 100-110KM, obroty użytkowe 5000-8000obr.
Napęd:
-Sprzęgło 190mm , przerobione koło zamachowe do mocniejszego docisku tarczy. Tarcza okuta sportową okładziną LUK z włóknem węglowym.
-Skrzynia 6 biegowa od Punto1 6speed, krótka, przełożenie główne 4,9
-Półosie z przegubami Uno 1,1 Fire
Hamulce:
-Przód -240mm tarcze wentylowane nawiercane, zacisk Uno turbo, klocki Ferodo
-Tył -240mm tarcze nawiercane, zacisk Seicento, klocki Ferodo
-Pompa Uno turbo
-Hydrauliczny ręczny
Zawieszenie:
Tył:- McPherson gwintowny , amor na grubej rurze, Corsa/Tigra
Wahacze Uno, stabilizator Uno turbo, zwrotnice Punto1
-Wózek -uno
Przód:-Niezależne gwintowane własnej konstrukcji, dolne wahacze na uniballach, szerokość przodu na razie seryjna.
Układ kierowniczy:
-Przekładnia maluchowska, przerobiony na krótki układ.
Układ chłodzenia:
-Chłodnica z wentylami -Polonez
Wentylatory sterowane termowłącznikiem + włącznik ręczny
-Przewody gumowe - Fagumit, plus kilka rurek miedzianych
-Nagrzewnica BIS
Wnetrze:
Klatka, kubły, szelki, licznik CCS, wyłącznik pompy paliwa, diody wskazujące pilotowi check engine i brak ciśnienia oleju.
I co najważniejsze
Vmax- 180km/h do tylu jest licznik
0-100 6,8sek (g-tech)
Spalanie 10-12, przy max obciążeniu na rajdzie 30l/100km PB98
Koniec części pierwszej. CDN |
Ostatnio zmieniony przez evil1 2016-01-15, 14:31, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
malan126
Dołączył: 27 Cze 2014 Posty: 566 Skąd: tarnów
|
Wysłany: 2016-01-08, 16:58
|
|
|
zajebisty projekt. czekam na kolejną część |
|
|
|
|
CZESIO1958
ziomy rezerwy
Wiek: 66 Dołączył: 27 Sty 2010 Posty: 2723 Skąd: Mysłowice
|
Wysłany: 2016-01-08, 18:46
|
|
|
Oj będzie się działo |
_________________
|
|
|
|
|
Adi.
Wiek: 25 Dołączył: 10 Sie 2012 Posty: 2545 Skąd: Łęknica
|
Wysłany: 2016-01-08, 19:26
|
|
|
Jaki miał numer jak jeszcze był HappyEndem? |
_________________ 126p FL in Progress |
|
|
|
|
endryoou
endryoou
Dołączył: 04 Wrz 2015 Posty: 56 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-01-08, 21:44
|
|
|
Projekt naprawde megaśny. Byłeś na zlocie Krakowskim w 2015 ?
6,8 do 100 ? Chyba dużo jeśli patrzeć na moc i mase ? |
_________________ 125P 1970 - Renowacja trwa
126p 1984
Romet Ogar 201 |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-08, 22:21
|
|
|
Byłem. Dużo w sensie, że powinien mieć mniej? Ograniczeniem jest moment obrotowy, to tylko 1,1. Strata jest też na zmianie biegów bo 100 osiąga dopiero na biegu trzecim. Na razie mi wystarcza, ważne, że powyżej 100 przyspiesza chętnie dalej, a nie jak w przypadku maluchowskiej skrzyni, że czar pryska przy zmianie na czwarty bieg |
|
|
|
|
Macioo
Dołączył: 29 Paź 2011 Posty: 262 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-01-08, 22:23
|
|
|
Oo, prosze, legendarny projekt, niczym central rafalmaxi 1.1T Pamiętam jeszcze z czasów jak wszyscy slinili sie do jego budowy przez poprzedniego właściciela na fnf kawal historii, fajnie ze takie projekty w dalszym ciagu się odpychają i to calkiem zdrowo i ze dalej masz czas, chęci i jeszcze raz pieniadze do dłubania przy nim |
|
|
|
|
Rocky
Wiek: 27 Dołączył: 28 Lip 2012 Posty: 1056 Skąd: TST
|
Wysłany: 2016-01-08, 23:22
|
|
|
Bardzo podobny do byłej rajdówki ZoltaRa(chyba mojego ulubionego swapa,"stara gwardia" na pewno ją kojarzy). A może to ten sam(chociaż słyszałem,że ZoltaRa zaliczył dachowanie)? |
_________________ Rocky Garage(Facebook) Zapraszam
Polski Fiat 126p '79 "kundel"
ZRR Komar 2330 '71
Fiat 126el'96 "Elefant"
FSO Polonez Caro Plus 1.4 GTI 16v'97
Toyota Corolla E12 1.8 T-Sport '02 "Karolina"
Były:
Fiat Uno 1.4'92 "Funiak" vel. "Łunolot"
VW Passat B3 Variant 1.8'89 R.I.P.
"Czy świat bardzo się zmieni, gdy z młodych gniewnych wyrosną starzy, wkurwieni?" Jonasz Kofta |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-08, 23:51
|
|
|
Dachowania nie było, ten sam, tylko prawie od zera zrobiony.Wychodzi, że auto legenda, zanim się zcentralizował |
|
|
|
|
LOBUZ88
ziomy rezerwy OlewamLubieTeRobote
Wiek: 35 Dołączył: 09 Lis 2009 Posty: 2596 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2016-01-09, 14:28
|
|
|
O jeja, jak dobrze widzieć że ta buda dalej żyje ! Mega zajebiste czasy, forum F&F zajebiste produkcje filmowe które się za łebka oglądało z opadniętą kopara i jak człowiek tylko się dorwał do auta próbował powtórzyć to co tam zobaczył..tak się człek uczył jeździć
https://www.youtube.com/watch?v=o30m1es9LXs
https://www.youtube.com/watch?v=vN3KVqDPlO8
Pomyśleć że te klipy mają dobrze ponad 10 lat..połowa obecnych "fanów" 126p albo szła do przedszkola a ta druga starsza cześć się z niego przesiadła na golfa II po 5 Niemcach i z malucha darli łacha
Mocno trzymam kciuki za to autko, kawałek historii, jeden z niewielu które przeżyło i dotrwało do obecnych czasów |
_________________
|
|
|
|
|
Macioo
Dołączył: 29 Paź 2011 Posty: 262 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-01-09, 15:37
|
|
|
Oj tak, te filmy wpływały mocno na rozwój nie jednego projektu w tamtych czasach.. Swoja droga, na tym drugim przytoczonym filmiku przewija sie zdaje sie Twoja Krowa Evil? Zdechla śmiercią naturalną czy dalej gdzies jeździ? |
|
|
|
|
sigo
Weteran Poldolovers
Wiek: 36 Dołączył: 13 Paź 2012 Posty: 350 Skąd: Katowice
|
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 33 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-15, 14:23
|
|
|
Przedstawiam zdjęcia pierwszych prac oraz organizacji części do mojego centrala.
Pierwsza koncepcja opierała się na stworzeniu niezależnego zawieszenia z tyłu, miały być McPhersony, koniecznie sportowe o dużej wytrzymałości, gwintowane. Jako dawca wytypowany został Fiat Uno. Przydały się: wahacze, stabilizator(z wersji Turbo), wózek, zwrotnice.
Układ zawieszenia zainstalowany w budzie musiał mieć możliwość regulacji. Rozwiercone otwory górne mocowania amortyzatorów w zwrotnicach pozwoliły ustawiać pochylenie koła, drążki kierownicze na śrubach rzymskich połączone ze zwrotnicami i na sztywno z wózkiem regulowały zbieżność tyłu.
Silnik był po gruntownym remoncie z nowymi tłokami. Jednostka 1,2 MPi od Punto seryjna, jedyna modyfikacja to dolot ze stożkiem.
Trochę problemów pojawiło się z dostępnością półosi, które byłyby od silnika FIRE i zarazem spięte ze skrzynią C514. Pierwsza skrzynia zamontowana w tym aucie to C514tka 5cio biegowa od SC Schumachera czyli krótka 5tka z przełożeniem głównym 57/14.
Układ chłodzenia pamiętał jeszcze poprzednie swapowanie tak jak niektóre zmodyfikowane elementy budy. Składanie tego wszystkiego do kupy wymagało wielokrotnego montowania i demontowania części, ciągłego spawania/wycinania i ponownego spawania. Ostatecznie silnik ze skrzynią, podłączonymi półosiami tarczami z przodu od SC , z tyłu od DF`a zawisł w budzie a buda została opuszczona na podłogę.
Potem weszła zabawa z chłodzeniem, elektryką, wybieraniem biegów i operowaniem sprzęgłem oraz gazem.
https://youtu.be/v4VEpCxWF-w
Ostatecznie auto pierwszy raz odpaliło, o własnych siłach wytoczyło się z garażu i leniwie przejechało 50m, po czym wypadł wahacz ze zwrotnicy bo w ferworze walki zapomniałem nakręcić nakrętkę na sworzeń. Był 6ty grudnia 2008.
Tego samego dnia (bardziej nocy) po pierwszej "naprawie" pojazd był sprawny i gotowy do pierwszej solidnej jazdy próbnej. Przejazd 200m do bramy terenu wynajmowanego garażu, droga osiedlowa 400m, teren sąsiednich garaży 100m i powrót. Auto wyposażone było w budę z drzwiami oraz zespól napędowy z hamulcami. Nie było wyposażone w : szyby oprócz przedniej, maskę, klapę, nadkola, opony zimowe, ścianę grodziową silnika, tłumik, siedzenia. Rolę siedzeń "kubełkowych" pełniły wiadra plastikowe. Wraz z kolegą Bizerem przejechaliśmy całą trasę, zamykając obrotomierz na trzecim biegu, wpadając w co najmniej 5 poślizgów z tego jeden skończył się 10cm od murowanego płotu. SUKCES.
Przez następne 3 miesiące ciężko pracowałem nad ucywilizowaniem tego wynalazku oraz leczeniem chorób wieku dziecięcego. Pojawił się układ wydechowy, siedzenia, zderzaki. Zaczęły się prace nad poszerzaniem nadkoli.
W kwietniu 2009 prace wstrzymane, nadkola są na razie tylko tylne, ale ważniejsze są zawody!
https://youtu.be/plEJo2Pl1zk
Minimax Toruń, pierwsze zawody. Brzydki, jeszcze ze starym kolorem, niedokończone poszerzenia ale sprawny technicznie, gotowy do walki. Dotrwał gdzieś do połowy zawodów, z czasami prób - trzymając się blisko pudła. Wyrwało się mocowanie poduszki skrzyni, opadł silnik ze skrzynią i wyskoczyła półoś. Z braku spawarki - po zawodach.
Koniec rozdziału 1.
A tak zaczniemy Rozdział 2 :
CDN. |
|
|
|
|
|
Rusztowania
Szalunki
|