.::Rezerwa 126p::. Strona Główna .::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumStrona główna

Poprzedni temat «» Następny temat
Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt
Autor Wiadomość
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-22, 20:32   


Mam względnie finalną wersję dolnej belki z wahaczami pod maglownicę z bisa. Wygląd wahacza to oczywiście kwestia wtórna.
Różnice w wymiarach: Długość od osi łożyskowania przy belce do osi łożyskowania na zwrotnicy to :
-335mm - dla zwykłej przekładni
-247mm -dla maglownicy z bisa.
Dla bisa - względniając przechył auta promień pracy wahacza pokrywa się z odchyłką ok 0,3st , czyli ustawienie negatywu na -1st zamyka problem podwijających się kół. Bump steering na oponie max 0,5mm. Lepiej nie będzie.
Można powiedzieć, że mam pełną dokumentację techniczną do wykonania tego ustrojstwa, także jutro zaczynam ciąć i spawać :)

Panowie nie przesadzacie z tymi uniballami? Ktoś się może pokusił, żeby sprawdzić co sprzedają sprzedawcy na allegro? Ten od motorsportu wciska za 56zł M10 wykonany z 9SMnPb28K - stal nieprzeznaczona do obróbki cieplnej czyli tego się nie kuje. Jeśli mają być kute to materiał 42CrMo4. Parametry nośności statycznej dla (prawdziwych) kutych to dla M10 to 34,8kN, dla pseudokutych motorsportów - 17,4kN. Polskie uniballe przemysłowe firmy MTM za 7,5zl mają 16kN. Tych co nie podawali danych nie brałem pod uwagę.
Na zdrowy rozsądek. Po co zakładać M16 skoro M10 za "dyche" zacznie być plastyczne przy 16000N. :lol2: Prędzej wyrwie kawałek budy wraz z całym zawieszeniem przy takiej sile.
Jeśli chodzi o różnice między wypełnieniami to:
-motorsport- stal kwasoodporna z warstwą PTFE - teflonu
-przemysł - brąz spiekany z dodatkiem grafitu, przesycony olejem eksploatacyjnym czyli tzw materiał samosmarujący.
-sama kulka łożyska to to samo w obu - stal łożyskowa hartowana z warstwą twardego chromu

Ja u siebie zastosowałem te MTMy w swoim centralu na pełnych slickach 185mm szerokich, więc wątpię, żeby ktoś wygenerował większe przeciążenia w jeździe cywilnej czy nawet kjs`owej. Uniballe po zawodach badałem na defektoskopie i żadnych mikropęknięć nie wykryto.
 
 
     
Serec 
Krzychu !!


Wiek: 33
Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 314
Skąd: Stary Dzików / RLU
Wysłany: 2016-01-23, 07:29   

Ja mam m16x2. Zalezt kto co ma na celu, jesli ktos seria bedzie jezdzil to nie ma sensu. Jesli samochod ma sie w przyszlosci rozwijac to lepiej z zapasem zrobic wedlug mnie.
A co do tej belki z allegro to znam tego kolesia i bylem kiedys u niego. Ja dla mnie to jest to:
1. Zdzierstwo - 600 za kawalek rurki i blachy,
2. Fuszerka - ja tak patrze na to to watpie aby ktos glebiej nad tym myslal. Zrobione na odwal tylko po to aby resor zastapic belka z pominieciem kwestii prawidlowej pracy calego ukladu.
Tak na marginesie to jak mi sie reka wygoi to bede mogl wykonac taka belke po wczesniejszym ustaleniu co i jak ;)
_________________
Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam!
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-23, 10:53   

Według zasad projektowania wszelkiego rodzaju konstrukcje obliczasz na podstawie rozkładu sił i dobierasz materiał z poziomem bezpieczeństwa 1,25 - 1,5. Czyli mnożysz swoją siłę przez 1,25-1,5. Można przemnożyć przez 10 , też będzie działać :) Ja uniballe takie większe czyli M16 czy M20 spotykam w pracy w pociągach. Kiedyś projektowałem stojak do jachtu ważącego 20 ton to siedział na 8 łapach z śrubami rzymskimi M20, stąd średnio mi to do malucha pasuje. Ważyłeś tą swoją belkę z wahaczami może? Mi program krzyczy, że wyjdzie ok 4,8kg całość. Zobaczymy za parę dni o ile oszukuje.
 
 
     
c36 

Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 12
Skąd: Bochnia
Wysłany: 2016-01-23, 13:43   Belka zawieszenia gwintowanego

Belkę z wahaczami którą kupiłem waży 6.6 kg. Resor 7 kg. Wymiar wahacza od osi belki do osi zwrotnicy 24 cm. Uniballe na max wkręcone w wahacz.
 
     
Serec 
Krzychu !!


Wiek: 33
Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 314
Skąd: Stary Dzików / RLU
Wysłany: 2016-01-23, 18:14   

Ja mam jeszcze takie pytanie. Jaka bylaby najlepsza wartosc wyjsciowa dla pochylenia kola?? I jak zblizyc sie do takiej wartosci bez profesjonalnego spretu??
_________________
Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam!
 
     
ramzes92 

Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 259
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2016-01-23, 19:15   

ja po prostu wolałem nie ryzykować ;)

coś czuję, że pogadamy na temat tej dokumentacji :D
_________________
 
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-23, 21:47   

Zrobiłem sobie przymiar do robienia wahaczy i belek, teraz nie ma wielokrotnego mierzenia, tylko przykładam, naznaczam, przycinam i spawam:)

 
 
     
kaszel666 

Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 251
Skąd: Sanok
Wysłany: 2016-01-24, 20:50   

Powiedz mi jaki masz pomysł na amortyzatory?
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-24, 21:10   

Amor seryjny, gwintowana rura 1,5 cala, mufa 1,5 cala, blaszka 4mm, śrubunek 1,5 cala, sprężyna do gwintowanych zawieszeń 206mm. Szlifierka, wyrzynarka , spawarka, piwo . :E

6 godzin pracy i wyszło takie coś:



Wymiarowo prawie według projektu. Mocowanie wahaczy przesunięte o 1cm do wewnątrz ze względów konstrukcyjnych. Wahacz opuszczony w dół celem wyjścia poniżej podłużnicy, niestety jeśli ma być idealnie długi wahacz nie widzę możliwości puszczenia go tak, żeby delikatnie nie nacinać podłużnicy, na szczęście nie w miejscu wpływającym na sztywność budy.
 
 
     
Serec 
Krzychu !!


Wiek: 33
Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 314
Skąd: Stary Dzików / RLU
Wysłany: 2016-01-25, 07:20   

no wlasnie w projekcie nie zawsze wszystko da sie uwzglednic ale moze nie wplynie to znaczaco na prace zawieszenia ;) W projekcie o ile zmienial ci sie kat pochylenia kola od maks dol do maks gora? i jak masz skok zawieszenia??
_________________
Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam!
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-25, 15:16   

Czy chodzi o taką hipotetyczną sytuację? :


Ustawiłem skok amora 100mm ale sprężyna na bank tyle nie pozwoli. Kąty wychodzą jak widać, oba w minusie.



Maksymalny skręt na maglu, i max wykorzystanie skoku 100mm, buda pochylona prawie 5st:
- lewe koło -1,5st
- prawe -1,33
Lepiej nie będzie. W takich warunkach nie widzę sensu, by na starcie ustawiać negatyw na więcej jak -1st.
 
 
     
Macioo 


Dołączył: 29 Paź 2011
Posty: 262
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-02-08, 21:02   

A powiedzcie mi, jak myślicie jak wygląda sprawa z seryjnymi gniazdami wewnętrznych nadkoli przy opcji gwintowanego amortyzatora ze spręzyną - myślę teraz o jeździe jedynie cywilnej, bez upalania po bezdrożach - czy seryjne zgrzewy wytrzymaja przeciążenia, czy raczej bez obspawania ulegną destrukcji?
 
     
Serec 
Krzychu !!


Wiek: 33
Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 314
Skąd: Stary Dzików / RLU
Wysłany: 2016-02-09, 06:55   

Ja bym to obspawal tak czy siak. Zaszkodzic nie zaszkodzi. Wiekszosc ludzi przy robieniu swapa nawet gdy pozostaja przy seryjnym zawiasie spawaja zgrzewy gniazd i nadkola takze krzywdy mysle mu tym nie zrobisz ;)
_________________
Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam!
 
     
Grzes 


Wiek: 33
Dołączył: 11 Lis 2013
Posty: 1234
Skąd: Cieszyn
Wysłany: 2016-02-09, 16:48   

Samo spawanie wystarczy czy jakieś wzmocnienia z grubszej blachy też robić?
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-03-29, 17:20   

Odświeżam kotleta:
Zawias został zmodyfikowany, długości dobrałem wyrównane z długością drążka kierowniczego od bisa, obniżyłem mocowania wahaczy tak na belce jak na samym wahaczu, by ustawić jego pracę w pozycji prostopadłej do wahacza górnego, bo obliczenia i projekt wskazywał, że w tym ustawieniu kąty najmniej uciekają na ostrych przechyłach.




Z belki wyspawałem konstrukcję przestrzenną, ze względu na specyficzne warunki, w których jeżdżę. Nałożyłem wszystko na budę:


W poniedziałek zrobiłem testy, z których jestem bardzo zadowolony.
Życzę miłego oglądania:)
Mały video clip:
https://www.youtube.com/watch?v=SJ4okRZ075Q
"Surówka"
https://www.youtube.com/watch?v=6-Twdmnpvi8
https://www.youtube.com/watch?v=-_SAUFq_PjY
https://www.youtube.com/watch?v=yqq78biDCsQ
Kamera na środkowym drążku kierowniczym:
https://www.youtube.com/watch?v=tYyy21_qvVM

Edit- wersja bez podkładu muzycznego:
https://www.youtube.com/watch?v=JmwiS7qLuiI
Ostatnio zmieniony przez evil1 2016-03-29, 19:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Rusztowania Szalunki
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15