Rezerwa 126p - Forum miłośników Malucha Strona Główna Rezerwa 126p - Forum miłośników Malucha
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumStrona główna

Poprzedni temat «» Następny temat
Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt
Autor Wiadomość
evil1 
Weteran


Wiek: 37
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 359
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-08, 13:54   Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt

Chciałbym się pochwalić niezależnym układem zawieszenia który od niedawna zagościł w moim maluszku. Koncepcja była taka, by wykonać całą pracę we własnym zakresie z jak najmniejszą pomocą zewnętrzną. Wszystko zgodnie ze sztuką.
Projekt:


Kompletne zawieszenie przednie z układem kierowniczym(czyli jak to się ma do reszty elementów):




Prototyp:




Jazda testowa:
https://youtu.be/1VD2Dxuw300

Zainstalowałem stabilizator, którego nie ma w projekcie i po sprawdzeniu w warunkach bojowych wcale nie byłem zadowolony.

Materiały:
-Sprężyny "tuningowe" dostępne na allegro 200mm
-Amortyzatory KYB seryjne tylne
-Rury stalowe cynkowane różnych wymiarów
-Mufy, nyple, śrubunki itp dobrane do rur
-Kątownik o ściance 4mm
-Rurki stalowe 16mm
-Blacha stalowa 4mm
-Uniballe M10
-Śrubki/nakrętki/podkładki
-Tulejki metalowo gumowe

Narzędzia:
-Gwintownica do rur ze stojakiem
-Spawarka
-Szlifierka kątowa
-Wiertarka ręczna
-Wiertarka stołowa
-Wyrzynarka
-Imadło
-Ściski stolarskie
-Wiertła, gwintowniki, frezik i kamienie do metalu
-Urządzenia pomiarowe- miara, suwmiarka, kątownik, poziomica

Konkluzja:
Uzbrojone auto bez pasażerów waży 695kg, rozkład mas ma 46% przód na 54% tył. Przód waży 320kg czyli o ok 60kg więcej jak seryjny maluch i po testach stabilizator się po prostu nie sprawdził. Na czystym asfalcie, gładkich łukach OK, ale na takim wyrypie odczuwalne było, że ze stabem, nawet tak cienkim (12mm), zawieszenie jest lekko zależne.
Ogólnie różnica między jakimkolwiek resorem a tym rozwiązaniem to istna przepaść.

Do poprawek:
Długość dolnego wahacza oraz punkt jego mocowania. Chodzi o kwestię zmiany kąta pochylenia koła w stosunku do pochylenia całego auta w krańcowych przechyłach.
Widać na filmie przy pokonywaniu szykan.
 
 
     
ramzes92 

Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 259
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2016-01-08, 15:42   

szacun za projekt w inventorze, ten program to zło :)

unibale chińskie, cyz coś porządnego? ;) cieszę się, że ktoś jeszcze kombinuje w tą samą stronę co ja ATi i Serec :D
_________________
 
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 37
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 359
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-08, 15:54   

To Solid Edge ST7 , nie obrażaj mnie :P wiem, że to zło pracowałem kiedyś na tym gównie. Uniballe z allegro, pewnie chińskie, na razie nie pękają :)
 
 
     
ATi 
Moderator
Bis 714


Wiek: 23
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 1666
Skąd: Żory
Wysłany: 2016-01-08, 16:45   

evil1, no projekt bardzo fajny. Osobiście dolny wahacz mocowałbym bliżej środka, by był bardziej równoległy do drążka w czasie pracy. Teraz nie występuje bump steer na większych nierównościach?

ramzes92, narazie tylko zaprojektowane to mam jakotako, ale kiedy powstanie pierwszy prototyp tego nikt nie wie. :D
 
     
ramzes92 

Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 259
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2016-01-08, 21:23   

na bank występuje, ale mniejsza z tym, dopracuje se.

wymień te unibale, jedna dziura i leżysz na dachu w rowie ;)
_________________
 
 
     
Piter7391 


Wiek: 26
Dołączył: 20 Sie 2015
Posty: 810
Skąd: Radom
Wysłany: 2016-01-08, 21:43   

Świetny zawias, też mi się taki marzy, amorki sam robiłeś?
Możesz podrzucić link do aukcji z tymi sprężynami? Były skracane?
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 37
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 359
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-08, 22:07   

ATi, wszystko widać na filmie, bump steeru nie wyczujesz na slicku bo jest miekki, ja pompuje na przód 1,4bara. Dużo niweluje profil opony i to, że jest miekka i niechętnie odkleja się od nawierzchni.

ramzes92, nie no ja już trochę na nich pojeździłem, jakby coś miało strzelić to już dawno by strzeliło, uniballe napisy jakieś mają, także ostatnimi chińczykami nie są. A samo dachowanie wcale nie jest takie straszne jakby się wydawało :E

Piter7391, wszystko samemu, sprężyny nie potrzebowały cięcia.
Gość ma też 171mm i 148mm. Moje mają 201m, nie wiem jak taki zawias poradzi sobie na seryjnym malcu bo te sprężyny są dość sztywne.
http://allegro.pl/sprezyn...5882874973.html
 
 
     
Piter7391 


Wiek: 26
Dołączył: 20 Sie 2015
Posty: 810
Skąd: Radom
Wysłany: 2016-01-08, 22:19   

evil1
Dzięki za linka.
Mam jakiś punkt odniesienia, może do seryjnego podeszły by te 171mm z mniejszą grubością drutu i 8 zwojami, no i do seryjnego chyba bym zrobił na amorkach przednich.

Ogólnie fajny projekt i powodzenia w dalszych modach ;)
 
     
Serec 
Krzychu !!


Wiek: 28
Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 314
Skąd: Stary Dzików / RLU
Wysłany: 2016-01-09, 09:27   

ramzes92 napisał/a:
cieszę się, że ktoś jeszcze kombinuje w tą samą stronę co ja ATi i Serec

u mnie sprawa rozwija sie metoda prob i bledow :) ale juz mi duzo nie brakuje do zadowolenia :)
zryliscie mi leb tym zawieszeniem :P sruby w barku mam i reke wisi w ortezie, czyli wylaczona z uzytku prawie calkowicie, a we mnie sie az gotuje zeby isc i cos pomodzic w garazu :P
_________________
Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam!
 
     
Serec 
Krzychu !!


Wiek: 28
Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 314
Skąd: Stary Dzików / RLU
Wysłany: 2016-01-10, 13:42   

Post pod postem zeby temat byl lepiej widoczny ;)
Pytanie ktore ryje mi banie od kilku dni:
Czy odwrocenie zwrotnicy do gory nogami bedzie mialo na cos wplyw??
_________________
Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam!
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 37
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 359
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-15, 12:08   

Evo 2 zawieszenia:


Tak jak ATi zaproponował, w tym momencie długość wahacza dolnego to prawie trzykrotność górnego. Jego punkt łożyskowania jest zrównany z łożyskowaniem drążka kierowniczego. Przy obecnym ustawieniu wahaczy bump steering na samej oponie wynosi 0,5mm czyli 1mm na cały przód. Zmiana kąta pochylenia koła w ramach pracy zawieszenia oscyluje w okolicach 2,5 stopnia.

Serec, a czemu potrzebujesz odwrócić zwrotnicę? Rozumiem, że chodzi o tą którą zastosowałeś.
 
 
     
ramzes92 

Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 259
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2016-01-15, 13:23   

no, łądnie to wygląda, jeszcze wielodrążek wywalić do hasioka, wrzucić magiel i nie poznasz malacza :)
_________________
 
 
     
ATi 
Moderator
Bis 714


Wiek: 23
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 1666
Skąd: Żory
Wysłany: 2016-01-15, 19:59   

No i o to chodzi. Jedyny minus tak długich wahaczy dolnych to możliwość uderzania w nadkole wewnętrzne przy większym obniżeniu, dlatego ja będę robił lekko wygięte te wahacze.
 
     
Serec 
Krzychu !!


Wiek: 28
Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 314
Skąd: Stary Dzików / RLU
Wysłany: 2016-01-15, 20:17   

Chodzi o moja zwrotnice z poldasa. Nieco lepiej mi to pasuje pod wzgledem mocowania wahaczy ale wyczytalem ze to nie ma na nic wplywu. Opisze to dokladniej w moim temacie.
A jak waszym zdaniem jest lepiej?? zrobienie zawieszenia by kat zmienial sie nieco czy aby nie zmienial sie wogole??
_________________
Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam!
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 37
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 359
Skąd: Toruń
Wysłany: 2016-01-16, 14:15   

Jeśli weźmiesz pod uwagę przechył budy to niestety kąt nie może być niezmienny. Przód na tylnym amorze ma skok ok 10cm. Przy max skręcie w lewo, lewy amor wpada na maxa a prawy wysuwa się na maxa. Przechył budy bez uwzględnienia jej bezwładnośći to już 2,24stopnia dla seryjnej szerokości. Serec a jaki jest u Ciebie skok amora i jaki masz rozstaw przedniej osi?
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Rusztowania Szalunki
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 15