Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt |
Autor |
Wiadomość |
Serec
Krzychu !!
Wiek: 33 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-03-29, 19:50
|
|
|
widac roznice miedzy obecnym a poprzednim zawiasem Niewiem jak to ma sie w rzeczywistosci ale po filmie moge stwierdzic ze jest dobrze |
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-03-29, 20:04
|
|
|
Gdzie przepaść była między resorem a poprzednim rozwiązaniem, obecnie w samej jeździe dużej różnicy nie czuć bo tu mocno pomagają slicki ale odnoszę wrażenie, że lepiej się trzyma toru jazdy w szybkich zakrętach.
Serec a ty kiedy wypuścisz jakiś film edukacyjny? |
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 33 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-03-29, 20:13
|
|
|
Klatke zaczalem skladac dzisiaj. Jak ja skoncze wezme sie za poszerzki bo na tych szlapakach ktore mam nie pojade bez poszerzek. Jak skoncze to cos nagram
Poki co wyglada to tak:
|
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
zolo
Wiek: 39 Dołączył: 18 Mar 2010 Posty: 1301 Skąd: Kraśnik
|
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-04-04, 11:33
|
|
|
Projekt ma się ku końcowi.
Ogarnąłem wizualnie zawieszenie i wybrałem się na regulację geometrii oraz testy. Zajęło to prawie cały dzień.
Wnioski:
Tył:
-Kąty: Mcpherson z tyłu najlepiej zachowuje się przy pochyleniu koła -1,5st. Co ciekawe, -1st powoduje efekt delikatnego podwijania się opony na feldze a -2st łatwiej wprowadza auto w poślizg.
-Zbieżność : Koła z tyłu można dać delikatnie zbieżne, ok 0,15' na stronę, stabilniej zachowuje się na starcie ze strzałem ze sprzęgła.
Przód:
-Kąt pochylenia kół po -1,2st wydaje mi się najbardziej optymalny, ustawienie -2st na oponie 195/45R15 pokazuje, że 1/4 szerokości bieżnika nie styka się wcale z ziemią.
Symulując pracę zawieszenia przód, mniej więcej w zakresie skoku 5-6cm pochył koła zmienia się nie więcej jak o 0,3'
-Zbieżność przodu na razie ustawiłem na 0 ze względu na stosowanie opon sportowych. Na cywilnej oponie można dać delikatnie rozbieżne co ustabilizuje auto.
Zbieżność w trakcie pracy zawieszenia zmienia się, zmiana mieści się w zakresie 0,2'
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy:
Na chwilę obecną zdecydowałem się na 9st. Kierownica fajnie odbija pomimo krótkiego układu, nie zaobserwowałem uślizgu przedniej osi, więc wygląda na to, ze opony dość dużą powierzchnią trzymają się drogi.
Ciekawostki:
Jedna podkładka do regulacji kąta grubości 1mm wkładana pod górny wahacz zmienia kąt o ok 0,5st.
Łatwiej i o wiele precyzyjniej jest ustawiać kąty, gdy uniballa nie trzeba odkręcać od belki celem obrócenia go o 180st. co np dla M16x2.0 daje 1mm skoku więc pochylenie też około 0,5st.
Do testów posłużyły opony:
195/45R15 Dunlop Sp9000
185/60R13 Semi-slicki Bridgestone Potenza
185/530R13 Slick- Michelin FR2.0
Do pomiarów posłużyło optyczne urządzenie do pomiaru geometrii 3D John Bean 3Dlite.
Do zrobienia zostało:
-Założyć magiel, ustawić jego mocowanie w taki sposób, by drążek był równoległy do wahaczy, ustawić zbieżność.
-Do magla dołożyć przekładnię skracającą skok.
-Jak będzie się za ciężko kręcić - założyć wspomaganie [??]
-Testy |
|
|
|
|
lubelak.nl
Mi to VOLVO....
Wiek: 38 Dołączył: 28 Paź 2015 Posty: 321 Skąd: noord brabant
|
Wysłany: 2016-04-06, 09:20
|
|
|
evil1, jak w takiej konfiguracji zachowuje się stabilizator o którym wcześniej wspominałeś?
Aha i jeszcze jedno pytanie jako czysty lai. A mianowicie dołożenie rozpórki na kielichy (powiedzmy zwykły szajs z allegro za ok. 100zł dedykowany cnq) nie usztywni choć trochę całej budy i delikatnie zniweluje efekt "podskoku" prawego koła przy skręcie w lewo? |
_________________ Łoś w Maluchu..... |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-04-06, 09:35
|
|
|
Stabilzatora jeszcze nie testowałem, mam zawody w niedzielę to może spróbuję testową próbę pojechać na stabie, ale obstawiam, że nic się nie zmieni. Na nierównych płytach betonowych zawieszenie będzie za bardzo zależne. Jednakże na asfaltowym torze stab może się sprawdzić.
W maluchu nie masz na sztywno mcphersona połączonego ze zwrotnicą czyli każda praca budy powyżej mocowania górnego wahacza jest i tak niwelowana na gumkach amor-buda i amor-zwrotnica. Usztywnienie przedniego zawiasu zrobisz prędzej za pomocą wspawania blaszki do ściany do której przykręcasz górny wahacz.
W cnq zobacz, że od poduszki amortyzatora do osi koła masz ponad pół metra odległości sztywnej kolumny na stałe skręconej ze zwrotnica, więc praca budy na poziomie 3-5mm na kole będzie odczuwalna. W maluchu te odległości liczone są w kawałkach mniejszych niż 20cm, w końcu tu jest w przypadku mojego zawieszenia "wielowahacz" |
|
|
|
|
lubelak.nl
Mi to VOLVO....
Wiek: 38 Dołączył: 28 Paź 2015 Posty: 321 Skąd: noord brabant
|
Wysłany: 2016-04-06, 09:47
|
|
|
A jak jest wyliczana długość wahacza przy takowej belce, indywidualnie pod konkretną konstrukcję/konfigurację czy można użyć jednych wymiarów użytych powiedzmy w twojej belce (oczywiście to tylko przykład)? |
_________________ Łoś w Maluchu..... |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-04-06, 11:10
|
|
|
No tu to już indywidualna zabawa, bo musisz wiedzieć gdzie chcesz jeździć i jak. Ustalasz wysokość auta, zakres pracy zawieszenia, szerokość opon i felg, ET felg, jaki rodzaj układu kierowniczego chcesz mieć, zakres kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zakres regulacji dolnego i górnego wahacza. Ja jeszcze wkomponowałem pochył auta jako korektę do zaplanowanych pochyłów kół w zakrętach. Przycięcie tego i pospawanie wydaje się najprostszą czynnością. Moje auto nie jest dobrym przykładem bo ma zupełnie inny rozkład mas, u mnie przód jest cięższy no i sama buda waży 700kg a użytkowane też jest ekstremalnie. |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 33 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-04-11, 16:35
|
|
|
No można szybciej robić szykany bo się solidniej trzyma drogi.
A na poprzednich krótszych wahaczach i ze stabilizatorem jeździł tak:
|
|
|
|
|
ATi
Moderator Bis 714
Wiek: 29 Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 1672 Skąd: Żory
|
Wysłany: 2016-08-02, 18:54
|
|
|
Takie coś ostatnio popełniłem:
W późniejszym czasie wlecą wahacze z regulacją długości. |
|
|
|
|
kjub
ziomy rezerwy szpachla master
Dołączył: 11 Lis 2009 Posty: 193 Skąd: Rzeszów
|
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2017-06-27, 07:55
|
|
|
A czym się różni airride od auta KJSowego? Jak mniemam auto z airridem służy częściej do tego by "stało i ładnie pachniało", w porównaniu do rajdówki, nie wiem, czy jest sens przejmować się rozpórką. Swoją drogą tam praktycznie nie występują siły, które by wyginały górne mocowania amortyzatorów. |
|
|
|
|
|