Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt |
Autor |
Wiadomość |
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-08, 13:54 Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt
|
|
|
Chciałbym się pochwalić niezależnym układem zawieszenia który od niedawna zagościł w moim maluszku. Koncepcja była taka, by wykonać całą pracę we własnym zakresie z jak najmniejszą pomocą zewnętrzną. Wszystko zgodnie ze sztuką.
Projekt:
Kompletne zawieszenie przednie z układem kierowniczym(czyli jak to się ma do reszty elementów):
Prototyp:
Jazda testowa:
https://youtu.be/1VD2Dxuw300
Zainstalowałem stabilizator, którego nie ma w projekcie i po sprawdzeniu w warunkach bojowych wcale nie byłem zadowolony.
Materiały:
-Sprężyny "tuningowe" dostępne na allegro 200mm
-Amortyzatory KYB seryjne tylne
-Rury stalowe cynkowane różnych wymiarów
-Mufy, nyple, śrubunki itp dobrane do rur
-Kątownik o ściance 4mm
-Rurki stalowe 16mm
-Blacha stalowa 4mm
-Uniballe M10
-Śrubki/nakrętki/podkładki
-Tulejki metalowo gumowe
Narzędzia:
-Gwintownica do rur ze stojakiem
-Spawarka
-Szlifierka kątowa
-Wiertarka ręczna
-Wiertarka stołowa
-Wyrzynarka
-Imadło
-Ściski stolarskie
-Wiertła, gwintowniki, frezik i kamienie do metalu
-Urządzenia pomiarowe- miara, suwmiarka, kątownik, poziomica
Konkluzja:
Uzbrojone auto bez pasażerów waży 695kg, rozkład mas ma 46% przód na 54% tył. Przód waży 320kg czyli o ok 60kg więcej jak seryjny maluch i po testach stabilizator się po prostu nie sprawdził. Na czystym asfalcie, gładkich łukach OK, ale na takim wyrypie odczuwalne było, że ze stabem, nawet tak cienkim (12mm), zawieszenie jest lekko zależne.
Ogólnie różnica między jakimkolwiek resorem a tym rozwiązaniem to istna przepaść.
Do poprawek:
Długość dolnego wahacza oraz punkt jego mocowania. Chodzi o kwestię zmiany kąta pochylenia koła w stosunku do pochylenia całego auta w krańcowych przechyłach.
Widać na filmie przy pokonywaniu szykan. |
|
|
|
|
ramzes92
Dołączył: 17 Cze 2014 Posty: 259 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2016-01-08, 15:42
|
|
|
szacun za projekt w inventorze, ten program to zło
unibale chińskie, cyz coś porządnego? cieszę się, że ktoś jeszcze kombinuje w tą samą stronę co ja ATi i Serec |
_________________
|
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-08, 15:54
|
|
|
To Solid Edge ST7 , nie obrażaj mnie wiem, że to zło pracowałem kiedyś na tym gównie. Uniballe z allegro, pewnie chińskie, na razie nie pękają |
|
|
|
|
ATi
Moderator Bis 714
Wiek: 29 Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 1672 Skąd: Żory
|
Wysłany: 2016-01-08, 16:45
|
|
|
evil1, no projekt bardzo fajny. Osobiście dolny wahacz mocowałbym bliżej środka, by był bardziej równoległy do drążka w czasie pracy. Teraz nie występuje bump steer na większych nierównościach?
ramzes92, narazie tylko zaprojektowane to mam jakotako, ale kiedy powstanie pierwszy prototyp tego nikt nie wie. |
|
|
|
|
ramzes92
Dołączył: 17 Cze 2014 Posty: 259 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2016-01-08, 21:23
|
|
|
na bank występuje, ale mniejsza z tym, dopracuje se.
wymień te unibale, jedna dziura i leżysz na dachu w rowie |
_________________
|
|
|
|
|
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2016-01-08, 21:43
|
|
|
Świetny zawias, też mi się taki marzy, amorki sam robiłeś?
Możesz podrzucić link do aukcji z tymi sprężynami? Były skracane? |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-08, 22:07
|
|
|
ATi, wszystko widać na filmie, bump steeru nie wyczujesz na slicku bo jest miekki, ja pompuje na przód 1,4bara. Dużo niweluje profil opony i to, że jest miekka i niechętnie odkleja się od nawierzchni.
ramzes92, nie no ja już trochę na nich pojeździłem, jakby coś miało strzelić to już dawno by strzeliło, uniballe napisy jakieś mają, także ostatnimi chińczykami nie są. A samo dachowanie wcale nie jest takie straszne jakby się wydawało
Piter7391, wszystko samemu, sprężyny nie potrzebowały cięcia.
Gość ma też 171mm i 148mm. Moje mają 201m, nie wiem jak taki zawias poradzi sobie na seryjnym malcu bo te sprężyny są dość sztywne.
http://allegro.pl/sprezyn...5882874973.html |
|
|
|
|
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2016-01-08, 22:19
|
|
|
evil1
Dzięki za linka.
Mam jakiś punkt odniesienia, może do seryjnego podeszły by te 171mm z mniejszą grubością drutu i 8 zwojami, no i do seryjnego chyba bym zrobił na amorkach przednich.
Ogólnie fajny projekt i powodzenia w dalszych modach |
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 34 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-01-09, 09:27
|
|
|
ramzes92 napisał/a: | cieszę się, że ktoś jeszcze kombinuje w tą samą stronę co ja ATi i Serec |
u mnie sprawa rozwija sie metoda prob i bledow ale juz mi duzo nie brakuje do zadowolenia
zryliscie mi leb tym zawieszeniem sruby w barku mam i reke wisi w ortezie, czyli wylaczona z uzytku prawie calkowicie, a we mnie sie az gotuje zeby isc i cos pomodzic w garazu |
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 34 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-01-10, 13:42
|
|
|
Post pod postem zeby temat byl lepiej widoczny
Pytanie ktore ryje mi banie od kilku dni:
Czy odwrocenie zwrotnicy do gory nogami bedzie mialo na cos wplyw?? |
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-15, 12:08
|
|
|
Evo 2 zawieszenia:
Tak jak ATi zaproponował, w tym momencie długość wahacza dolnego to prawie trzykrotność górnego. Jego punkt łożyskowania jest zrównany z łożyskowaniem drążka kierowniczego. Przy obecnym ustawieniu wahaczy bump steering na samej oponie wynosi 0,5mm czyli 1mm na cały przód. Zmiana kąta pochylenia koła w ramach pracy zawieszenia oscyluje w okolicach 2,5 stopnia.
Serec, a czemu potrzebujesz odwrócić zwrotnicę? Rozumiem, że chodzi o tą którą zastosowałeś. |
|
|
|
|
ramzes92
Dołączył: 17 Cze 2014 Posty: 259 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2016-01-15, 13:23
|
|
|
no, łądnie to wygląda, jeszcze wielodrążek wywalić do hasioka, wrzucić magiel i nie poznasz malacza |
_________________
|
|
|
|
|
ATi
Moderator Bis 714
Wiek: 29 Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 1672 Skąd: Żory
|
Wysłany: 2016-01-15, 19:59
|
|
|
No i o to chodzi. Jedyny minus tak długich wahaczy dolnych to możliwość uderzania w nadkole wewnętrzne przy większym obniżeniu, dlatego ja będę robił lekko wygięte te wahacze. |
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 34 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-01-15, 20:17
|
|
|
Chodzi o moja zwrotnice z poldasa. Nieco lepiej mi to pasuje pod wzgledem mocowania wahaczy ale wyczytalem ze to nie ma na nic wplywu. Opisze to dokladniej w moim temacie.
A jak waszym zdaniem jest lepiej?? zrobienie zawieszenia by kat zmienial sie nieco czy aby nie zmienial sie wogole?? |
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-16, 14:15
|
|
|
Jeśli weźmiesz pod uwagę przechył budy to niestety kąt nie może być niezmienny. Przód na tylnym amorze ma skok ok 10cm. Przy max skręcie w lewo, lewy amor wpada na maxa a prawy wysuwa się na maxa. Przechył budy bez uwzględnienia jej bezwładnośći to już 2,24stopnia dla seryjnej szerokości. Serec a jaki jest u Ciebie skok amora i jaki masz rozstaw przedniej osi? |
|
|
|
|
|