Odczytywanie daty produkcji szyby |
Autor |
Wiadomość |
tomek458
Wiek: 25 Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 920 Skąd: Pawłowice
|
Wysłany: 2014-10-12, 09:30 Odczytywanie daty produkcji szyby
|
|
|
Witam,
Postanowiłem trochę przybliżyć na czym polega odczytywanie daty produkcji szyby. Na razie poradnik nie zawiera wszystkich rodzajów szyb montowanych w 126p, ale na bieżąco, będę starał się aktualizować temat.
1. Bespo - szyby stosowane w wersji FL w latach 1986-1994. Pierwsza cyfra oznacza miesiąc produkcji, a druga ostatnią cyfrę roku. Szyba przedstawiona na zdjęciu została wyprodukowana w drugim miesiącu, czyli Lutym 1994 roku,
-litera F oznacza szybę hartowaną,
-oznaczenie E2 oznacza kraj w którym szyba przeszła testy homologacyjne. 2 oznacza, że jest to Francję.
bespo
2. Kunice Bespo - szyby stosowane w wersji EL i ELX w latach 1994-1997. Podobnie jak w poprzednim przypadku cyfra na szybie jest ostatnią cyfrą roku. Miesiąc oznaczają kropki koło roku produkcji. Sześc kropek przed rokiem to Styczeń, pięć to Luty itd. Od Lipca kropki są za rokiem, sześć kropek po roku to Lipiec, pięć Sierpień itd. Szyba ze zdjęcia jest z Grudnia 1994.
-litera F oznacza szybę hartowaną,
-oznaczenie E8 oznacza kraj w którym szyba przeszła testy homologacyjne. 8 oznacza, że są to Czechy.
Szyba z 1997 roku. Dodano znak bezpieczeństwa (B w trójkącie) oraz logo Fiat.
3. Sekurit Saint - Gobain - szyby stosowane w wersjach ELX, Town i Happy End. Rok produkcji oznaczany jest dwoma cyframi. Liczba kropek oznacza miesiąc np. pięć krpoek przed rokiem to Luty, pięć kropek za rokiem to Sierpień. Szyba na zdjęciu pochodzi z Lutego 2000 roku.
-E8 oznacza kraj homologacji czyli Czechy,
-DOT 618 - (SEKURIT SAINT-GOBAIN HANGLAS POLSKA ZARY, POLAND),
-M10 - Numer określający typ budowy szkła identyfikujący szklaną konstrukcję m.in. grubość i kolor,
-AS2 - szyba hartowana. Ze względu, że nie przeszła wszystkich testów (stalowa kulka) nie może być stosowana jako przednia szyba.
saint2
4. Bespo z serduszkiem - stosowane w latach 1980-1986. Pierwsza cyfra to miesiąc a druga rok. Szyba ze zdjęcia jest z września 1980 roku.
-serduszko oznacza spełnienie normy brytyjskiej dla szkła bezpiecznego,
-„TPGS” oznacza spełnienie normy francuskiej dla szkła bezpiecznego,
-zygzaczek z literką „D” oznacza spełnienie normy zachodnioniemieckiej dla szkła bezpiecznego.
-jeżeli szyba jest ogrzewana występuje na niej litera T
serduszko bespo
Przednia szyba podgrzewana:
5. Sicursiv Climaglass - Niebieskie:
Cyfra 9 oznacza rok produkcji tutaj 1979, a litera D miesiąc, czyli Kwiecień.
-Tempered oznacza szybę hartowaną
-DOT 36 oznaczenie producenta: (SOCIETA ITALIANA VETRO S.P.A. SAN SALVO (CHIETI), ITALY,
-M26- grubość i kolor (zakodowane przez producenta),
-zygzaczek z literką „D” oznacza spełnienie normy zachodnioniemieckiej dla szkła bezpiecznego.
Brązowe w jaśniejszej tonacji:
6. Bespo brązowe - rok i miesiąc odczytuje się tak jak w przypadku zwykłych Bespo:
Ciemniejsza tonacja:
7. Pilkington Sandoglass Bespo - oznaczenie z którym spotykam się po raz pierwszy, szczególnie w tych rocznikach, ale autor fotek jest pewien, że szyby są oryginalne. Kropkami zakodowany jest miesiąc: sześc kropek przed rokiem to Styczeń, pięć to Luty itd. Od Lipca kropki są za rokiem, sześć kropek po roku to Lipiec, pięć Sierpień itd. Rok to jedna cyfra. Pierwsza szyba jest więc z Lutefo 1997, a druga z Kwietnia 1998.
-E2- homologacja francuska
-II - szyba przednia ze zwykłego szkła laminowanego
-Litera "A" po Bespo oznacza - dla oszklenia przedniego.
8. Saint Gobain Brown - 0 oznacza rok - 1980, a litera C miesiąc, Marzec:
-DOT36 SOCIETA ITALIANA VETRO S.P.A. SAN SALVO (CHIETI), ITALY,
-Bronzo - szyba brązowa,
-M30 - oznaczenie grubości i koloru (zakodowane),
-AS2 - szyba hartowana
9. Szyby z pierwszej serii Bespo - w przypadku szyby pierwszej jest ona z 1975 roku. Miesiąca najprawdopodobniej nie da się odczytać. Druga szyba jest z Sierpnia 1976.
10. Bespo z pasem przeciwsłonecznym. Ta szyba pochodzi z Marca 1979:
-L- oznacza szybę oznacza szybę laminowaną,
-4- oznacza miejsce produkcji - huta w Sandomierzu.
|
Ostatnio zmieniony przez tomek458 2014-11-26, 15:34, w całości zmieniany 17 razy |
|
|
|
|
LOBUZ88
ziomy rezerwy OlewamLubieTeRobote
Wiek: 35 Dołączył: 09 Lis 2009 Posty: 2596 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2014-10-12, 09:51
|
|
|
dodajmy jeszcze że cyfra 1 nad znaczkiem BESPO oznacza (co widać dodatkowym logo) zakład który szybę wykonał - tutaj Kunice z Żar (wcześniej nie stosowano logo)
numerek 3 to zakład w Jaroszowcu
numerek 4 zakład w Sandomierzu
Tak są oznaczone szyby w 125p, warto posprawdzać czy 126p robił jeden kooperant czy jak w przypadku DF'a kilku |
_________________
|
|
|
|
|
tomek458
Wiek: 25 Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 920 Skąd: Pawłowice
|
Wysłany: 2014-10-12, 15:32
|
|
|
Dzięki Jareg za fotki. Przybyło jednego oznaczenia. |
|
|
|
|
Karol
ziomy rezerwy
Dołączył: 18 Paź 2011 Posty: 752 Skąd: Nowa Dęba
|
|
|
|
|
tomek458
Wiek: 25 Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 920 Skąd: Pawłowice
|
Wysłany: 2014-10-12, 16:36
|
|
|
Dzięki Karol, za podpowiedź. Ale coś mi się nie zgadza. Kunice montowali do EL-ów, a w Lutym 1994 to jeszcze ich nie było. |
|
|
|
|
Jareg
Admin Sherlock Holmes
Wiek: 26 Dołączył: 21 Lis 2013 Posty: 1167 Skąd: Kraków/Krzeszowice
|
Wysłany: 2014-10-12, 17:30
|
|
|
tomek458, a ta moja druga szyba (też dostałeś fotki) to jest z '75 czy '85?
Da się to rozpoznać? |
_________________ 126p ST '80
126 Bis '91
FSM Cinquecento '91
Škoda Forman LS '93
Škoda Fabia 1.4 16v '06
Peugeot 205 GRD '91
K U P I Ę B O S M A L A |
|
|
|
|
tomek458
Wiek: 25 Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 920 Skąd: Pawłowice
|
Wysłany: 2014-10-12, 17:59
|
|
|
Wysłałeś mi Maj 1980 i Wrzesień 1980. |
|
|
|
|
Jareg
Admin Sherlock Holmes
Wiek: 26 Dołączył: 21 Lis 2013 Posty: 1167 Skąd: Kraków/Krzeszowice
|
Wysłany: 2014-10-12, 18:12
|
|
|
Masz racje |
_________________ 126p ST '80
126 Bis '91
FSM Cinquecento '91
Škoda Forman LS '93
Škoda Fabia 1.4 16v '06
Peugeot 205 GRD '91
K U P I Ę B O S M A L A |
|
|
|
|
Karol
ziomy rezerwy
Dołączył: 18 Paź 2011 Posty: 752 Skąd: Nowa Dęba
|
|
|
|
|
650i
Wiek: 47 Dołączył: 13 Maj 2014 Posty: 202 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2014-10-12, 18:30
|
|
|
Znalazłem jeszcze takie coś:
a) serduszko oznacza spełnienie normy brytyjskiej dla szkła bezpiecznego
b) „TPGS” oznacza spełnienie normy francuskiej dla szkła bezpiecznego
c) zygzaczek z literką „D” oznacza spełnienie normy zachodnioniemieckiej dla szkła bezpiecznego;
d) „DOT” to normy amerykańskie.
W latach 80 ujednolicono normy europejskie i znaczki zastąpiono literą E w kółku.
Literka F pod znaczkiem "kunice" oznacza szybę hartowaną. |
|
|
|
|
tomek458
Wiek: 25 Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 920 Skąd: Pawłowice
|
Wysłany: 2014-10-12, 18:37
|
|
|
650i, Dzięki za informację.. |
|
|
|
|
650i
Wiek: 47 Dołączył: 13 Maj 2014 Posty: 202 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2014-10-12, 19:02
|
|
|
dalej:
Przykładowy numer (z pierwszego zdjęcia):
E2 - oznaczenie kraju, w jakim szyba przeszła badania potrzebne do homologacji,
43 R - numeru regulaminu, jaki określa normy dla szyb bezpiecznych
np: 001167 - numer homologacji, przy czym pierwsze dwie cyfry oznaczają wersję regulaminu (obecnie 00) a pozostałe kolejny numer homologacji.
Data produkcji z kropkami (przykład):
Data produkcji szyby:
......9 - styczeń 2009
.....9 - luty 2009
....9 - marzec 2009
...9 - kwiecień 2009
..9 - maj 2009
.9 - czerwiec 2009
9...... - lipiec 2009
9 ..... - sierpień 2009
9 .... - wrzesień 2009
9 ... - październik 2009
9 .. - listopad 2009
9 . - grudzień 2009 |
|
|
|
|
PiatasE
Wiek: 27 Dołączył: 11 Cze 2012 Posty: 124 Skąd: Sochaczew
|
Wysłany: 2014-10-12, 19:05
|
|
|
MD po środku w szybie BESPO oznacza że szkło jest barwione na brązowo. |
_________________ Niewiadów N-250c 1979r
Niewiadów N-126 1985r
FSO Polonez 1988r
Polski Fiat 126p 1989r
Polski Fiat 126p 1991r
Fiat 126p "Town" 1999r |
|
|
|
|
650i
Wiek: 47 Dołączył: 13 Maj 2014 Posty: 202 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2014-10-12, 19:09
|
|
|
dalej:
Każdy z krajów europejskich ma swój własny kod homologacyjny oznaczony umieszczonymi w kółku literą E i stosowną cyfrą (np. E1):
E1 (Niemcy), E2 (Francja), E3 (Włochy), E4 (Holandia), E5 (Szwecja), E6 (Belgia), E7 (Węgry), E8 (Czechy) i E9 (Hiszpania), E11 (wielka Brytania). Na niektórych zamiennikach znaleźć też można oznaczenie E20 oznaczające, że dany produkt homologowany był w Polsce. |
|
|
|
|
650i
Wiek: 47 Dołączył: 13 Maj 2014 Posty: 202 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2014-10-12, 19:20
|
|
|
Wyjaśnienia do zdjęcia 3.
DOT 618 - (SEKURIT SAINT-GOBAIN HANGLAS POLSKA ZARY, POLAND) i numer przypisany do konkretnego producenta szkła.
M10 - Numer określający typ budowy szkła identyfikujący szklaną konstrukcję m.in. grubość i kolor. Cyfry po literce M są nadawane przez producentów szyby i są przez nich zakodowane.
AS2 - szyba hartowana. Ze względu, że nie przeszła wszystkich testów (stalowa kulka) nie może być stosowana jako przednia szyba. Najczęściej stosuje się je w szybach bocznych i tylnich. (stosuje się też oznaczenie AS-21) |
Ostatnio zmieniony przez 650i 2014-10-12, 19:22, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|