Wymarzona Zastava 1100p Mediteran. |
Autor |
Wiadomość |
Knight_in_fire

Wiek: 32 Dołączył: 07 Mar 2015 Posty: 121 Skąd: Rybnik
|
|
|
|
 |
danielewicz

Wiek: 48 Dołączył: 18 Wrz 2010 Posty: 597 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2022-06-06, 19:12
|
|
|
Czekam aż to będzie jeździć 👍 |
_________________ Nie pij za kierownicą, stukniesz kogoś w zderzak i sobie rozlejesz.
Fiat 126p 1979 |
|
|
|
 |
Chmielu17
Dołączył: 27 Lut 2013 Posty: 162 Skąd: Nowa Sól
|
Wysłany: 2022-06-16, 23:58
|
|
|
Knight_in_fire napisał/a: | Są skrzynie, ale głównie ze Sieny i tak dalej. |
Tę skrzynię ciężko znaleźć, bo były stosowane raptem może w dwóch modelach.
danielewicz napisał/a: | Czekam aż to będzie jeździć 👍 |
Ja już zacząłem w to wątpić.
Jeżeli chodzi o budę postanowiłem przenieść akumulator do bagażnika i ogólnie przebudować całą instalację. Plan był taki, żeby zastosować oryginalną podstawę aku, poddając ją odpowiednim przeróbkom. Wyszło całkiem nieźle, główny przewód prądowy pochodzi z Mercedesa W202.
Postanowiłem też zamontować wyłącznik prądu, tu wybrałem najprostszą opcję dedykowaną pod Żuka czyli SW40. Długo nie mogłem znaleźć dla niego miejsca, ale w końcu się udało. będzie przy fotelu kierowcy. Dorobiłem pod niego autorską podstawę oraz zrobiłem otwory w wzmocnieniu na przewód.
Druga sprawa, czyli reszta osprzętu elektrycznego Zastava jak i jej brat bliźniak FIAT 128 są biedne jeżeli chodzi o elektrykę (pomijam jakieś wersje specjalne i USDM), a chcę dołożyć parę odbiorników oraz zmienić reflektory z R2 na H4. Instalację mam wyjętą z auta i poskręcaną jak makaron, więc czeka mnie długa droga.
Zacząłem od pierdół czyli wywalenie bimetalicznego przerywacza kierunkowskazów i wsadzenie elektronicznego pochodzącego z jakiegoś Fiata. Kierunki na pewno lepiej będą działać. Dodatkowo trzeba do niego założyć przewód masowy. Macie też fotę wspomnianego makaronu. Zacząłem też dłubać przy stacyjce, która musi też mieć prąd żeby zadziałać i rozdzielać go dalej. Przewód brązowy zasilający umieszczę bezpośrednio przy wyłączniku prądu, więc go musiałem przedłużyć.
Sporą modyfikacją będzie dodanie przekaźników. Uchwyt pochodzi z Lancii/Autobianchi Y10 jak i kolorowe podstawy przekaźników. Przekaźniki mają być założone na rozrusznik, światła mijania/drogowe i tzw. halogeny. Dodatkowo wiadomo musi być na pompy/pompę paliwa oraz wentylator chłodnicy, ale one będą w innym miejscu. Te umieściłem pod schowkiem praktycznie tak samo jak były w Y10 umieszczone. Od razu też usuwam niepotrzebne przewody ze skrzynki bezpieczników.
 |
_________________ Moja obecna Zastava Mediteran z 1982:
http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=21166
Zbieram na DOHC-a do Zośki |
|
|
|
 |
Chmielu17
Dołączył: 27 Lut 2013 Posty: 162 Skąd: Nowa Sól
|
|
|
|
 |
Knight_in_fire

Wiek: 32 Dołączył: 07 Mar 2015 Posty: 121 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2023-03-09, 19:08
|
|
|
Gratuluję - będziesz mieć lepszy silnik od pewnego dobrego Marakanta. |
|
|
|
 |
Chmielu17
Dołączył: 27 Lut 2013 Posty: 162 Skąd: Nowa Sól
|
Wysłany: 2023-06-10, 22:54
|
|
|
Wróciłem. Z porcją nowych wiadomości.
Kupiłem w końcu skrzynię od Uno Turbo mk1 z dolnym wybieraniem. Była wystawiona na niemieckim eBay, ale sprzedawał ją nasz rodak. Brakuje jej flanszy do półosi, ale to nie będzie problem.
Zacząłem składać też osprzęt silnika. Wpadła seryjna pompa wody od 1100p z odmalowaną obudową oraz półoś podwieszana z Punto GT. Niestety trzeba ją przerobić, żeby można było powiesić osprzęt pod Zastavę. Tu już widać usuniętą łapę od napinacza mimośrodowego, który wadził o uchwyt czujnika z Uno 1.5.
Musiałem też wysłać podporę do zfrezowania, gdzie przychodzą łapy alternatora. Alternator w Punto ma 80mm szerokośći, gdzie większość alternatorów FIAT-a ma 70-73,5mm. Zdobycie takiego alternatora graniczy z cudem, bo większość ludzi co ma taki alternator nie chce go sprzedać. W środek wsadziłem dodatkowo rurkę 12mm ze ścianką 1mm, tak żeby w środku było 10mm.
Wstępnie, to tak spasowałem. Alternator pochodzi z Fiorino 1.6 i fabrycznie był z paskiem 4pk oraz rolką kierunkową. Ja zmieniłem w nim wentylator oraz koło pasowe na Zastavowskie. W innej konfiguracji nie chciało działać. Napinacz pochodzi też z Fiorino bo od 1100p nie podchodzi, ale przez łapę od Punto też musiał zostać zmodyfikowany przez przestawienie jednej z łap montażowych do pompy. Do tego posłużył jego brat bliźniak.
Ostatecznie, to tak wyszło. Muszę zmienić pasek klinowy z 10x825 na jakiś dłuższy oraz stoczyć piastę rolki.
Z innych rzeczy założyłem na przymiarkę odmalowane serwo od Ibizy 021 z przerobioną lekko blachą montażową. Do tego zmieniłem pompę na odpowiednik od Punto GT 22,2mm. Zbiorniczek jest od Ibizy. O ile trzpień od serwa pasuje bez problemu, to na linkę sprzęgła trzeba zrobić otwór w ścianie grodziowej. Resztę trzeba będzie zaspawać.
 |
_________________ Moja obecna Zastava Mediteran z 1982:
http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=21166
Zbieram na DOHC-a do Zośki |
|
|
|
 |
CZESIO1958
ziomy rezerwy

Wiek: 65 Dołączył: 27 Sty 2010 Posty: 2713 Skąd: Mysłowice
|
Wysłany: 2023-06-11, 10:15
|
|
|
Kupa roboty 😃
Jestem pełen podziwu 👍 |
_________________
 |
|
|
|
 |
Chmielu17
Dołączył: 27 Lut 2013 Posty: 162 Skąd: Nowa Sól
|
Wysłany: 2023-06-16, 23:25
|
|
|
Złożyłem wstępnie wszystko do przymiarki i wyszło, że pasek będzie szedł prosto. Czyli tak jak powinien. Rolka po założeniu na skróconą piastę jest praktycznie na styk od wentylatora alternatora.
Gorzej jest niestety z kołem od Uno 1.5, które postanowiłem sam napawać, aby później zmienić jego odsadzenie.
O ile tył dał się elegancko przetoczyć, to z przodem wystąpił problem w postaci moich dyskusyjnej jakości spawów, które ciężko było toczyć. Na szczęście znalazłem kogoś, kto mi to napawa ponownie i przetoczy.
Postanowiłem zmienić też belkę skrzyni biegów na element z Ibizy. Seryjna od 1100p, to nieporozumienie. Znalazłem wspólny punkt w obydwu tych podwoziach, a jest nim przetłoczenie i otwór pod korek. Następnie odwierciłem blachę co przychodzi w wewnątrz auta i przyłożyłem ją do tego miejsca w Zastavie. Wszystko się zgadza. Teraz tylko znaleźć siły, żeby, to razem złożyć...
 |
_________________ Moja obecna Zastava Mediteran z 1982:
http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=21166
Zbieram na DOHC-a do Zośki |
|
|
|
 |
danielewicz

Wiek: 48 Dołączył: 18 Wrz 2010 Posty: 597 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2023-07-04, 05:51
|
|
|
Jestem pełen podziwu, cały czas kibicuję 👍 |
_________________ Nie pij za kierownicą, stukniesz kogoś w zderzak i sobie rozlejesz.
Fiat 126p 1979 |
|
|
|
 |
CZESIO1958
ziomy rezerwy

Wiek: 65 Dołączył: 27 Sty 2010 Posty: 2713 Skąd: Mysłowice
|
Wysłany: 2023-07-04, 07:51
|
|
|
danielewicz napisał/a: | Jestem pełen podziwu, cały czas kibicuję 👍 |
Ja też 👍 |
_________________
 |
|
|
|
 |
Chmielu17
Dołączył: 27 Lut 2013 Posty: 162 Skąd: Nowa Sól
|
Wysłany: 2023-09-10, 21:58
|
|
|
Zająłem się pasem przednim, więc wrzucam dwa linki do moich nagranych wypocin. Ogólnie jest, to orka na ugorze. Materiały z dwóch dni (wczoraj i dziś). Planuję zmienić wzmocnienie czołowe, które jest fabrycznie niewypałem i lubi pękać, ponieważ do niego jest przykręcana belka trzymająca silnik.
https://youtu.be/c-6Qz1Rqo00 (Część 1)
https://youtu.be/r4xt5Igpiog (Część 2)
Wychodzą też lata moich zaniedbań, głupich pomysłów oraz działania blacharzy w latach 80/90 i początku dwutysięcznych.
Dla niewtajemniczonych Zastava 1100p/101 oraz FIAT 128 posiadają tylko poduszkę w łapie silnika oraz pod wyżej wymienioną belką, która jest przykręcana do skrzyni. Zerwaniu ich zapobiega charakterystyczny drążek na górze silnika, przykręcany do głowicy. Ciężki zespół napędowy oraz cienka blacha i brak jeszcze jednej poduszki, to bardzo złe połączenie. Dopiero w modelu Ritmo FIAT wyciągnął wnioski i zastosował kompletnie inne rozwiązanie na trzech poduszkach. |
_________________ Moja obecna Zastava Mediteran z 1982:
http://forum.rezerwa126p.pl/viewtopic.php?t=21166
Zbieram na DOHC-a do Zośki |
|
|
|
 |
Knight_in_fire

Wiek: 32 Dołączył: 07 Mar 2015 Posty: 121 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2023-11-14, 21:19
|
|
|
Zrób go na ten z Hondy Civic albo Poloneza. |
|
|
|
|
 |
|