Skład mieszanki a temperatura silnika |
Autor |
Wiadomość |
pawelor
Wiek: 49 Dołączył: 22 Lis 2016 Posty: 90 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2021-10-23, 07:31 Skład mieszanki a temperatura silnika
|
|
|
Witajcie,
Pochodzenie pomysłu wydaje się dosyć karkołomne, ale może ma to sens.
Tłokowe silniki stosowane w małych samolotach są również chłodzone powietrzem i system paliwowy oparty jest o gaźnik. Różnią się m.in. sposobem ustalania składu mieszanki. W Maluchach mieszanka ustawiana jest na stałe pływakiem w gaźniku natomiast w samolocie regulowana jest w trakcie lotu z kabiny przez pilota. Im wyżej lecimy tym mniej jest tlenu w powietrzu i tym bardziej trzeba zubożyć mieszankę – zmniejszyć ilość paliwa w mieszance, żeby utrzymać optymalny skład. Jednak ze względów bezpieczeństwa wszelkie manewry o podwyższonym ryzyku (jak start, lądowanie) wykonuje się na maksymalnie wzbogaconej mieszance.
Właściwą mieszankę paliwa podczas lotu ustala się patrząc na EGT czyli temperaturę gazów wylotowych. Optymalna mieszanka jest gdy temperatura gazów jest najwyższa. Za najwyższą temperaturą gazów wylotowych idzie oczywiście najwyższa temperatura silnika. Dlatego przy optymalnie ustawionej mieszance trzeba większą uwagę zwracać na przegrzewanie się silnika np. przy długotrwałym wznoszeniu (wysiłek silnika duży a prędkość postępowa i chłodzenie powietrzem mniejsze).
Z drugiej strony pozostawienie maksymalnie bogatej mieszanki, poza chłodniejszym silnikiem, negatywnie skutkuje tylko większym zużyciem paliwa. Poza zwiększonym zużyciem paliwa nie ma żadnych negatywnych konsekwencji. Nie żadnych formalnych, oficjalnych przeciwskazań do używanie zbyt bogatej mieszanki, wręcz jest do tego wskazanie celem obniżenia temperatury silnika. Jeżeli chodzi o wydajność silnika zbyt bogata mieszanka (oczywiście w zakresie ustawień dla pilota) nie ma większego wpływu, nie jest obserwowana.
I teraz po tym trochę zbyt długim wstępie pytanie, czy to ma szansę zadziałać w Maluchu? Czy jest realne jeżdżenie na wzbogaconej mieszance poprzez podniesienie pływaka i tym samym obniżenie temperatury silnika kosztem większego spalania? Czy ktoś się tym bawił i ma jakieś doświadczenia? Ile powinien wynosić odstęp, żeby jednak nie załatwić zbyt szybko świec?
Pozdrawiam
Paweł |
_________________
|
|
|
|
|
Halred
Dołączył: 11 Paź 2021 Posty: 7 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2021-10-23, 15:58
|
|
|
pawelor napisał/a: | Różnią się m.in. sposobem ustalania składu mieszanki. W Maluchach mieszanka ustawiana jest na stałe pływakiem w gaźniku natomiast w samolocie regulowana jest w trakcie lotu z kabiny przez pilota. |
Pływak nie działa w samolocie np przy locie plecowym albo ujemnych przeciążeniach. Poza tym jak napisałeś niżej gęstość powietrza się zmienia.
pawelor napisał/a: | Jednak ze względów bezpieczeństwa wszelkie manewry o podwyższonym ryzyku (jak start, lądowanie) wykonuje się na maksymalnie wzbogaconej mieszance. |
Wzbogacona mieszanka=większa moc.
pawelor napisał/a: | negatywnie skutkuje tylko większym zużyciem paliwa. | Jak pomnożysz to większe zużycie razy ilość ton paliwa które zużywa samolot przez jeden lot to przestaje być "tylko".
pawelor napisał/a: | I teraz po tym trochę zbyt długim wstępie pytanie, czy to ma szansę zadziałać w Maluchu? |
Tak zadziała, spalanie wzrośnie, poza tym nic innego nie zauważysz, no może poza kładem spalin(smród) Możesz sprawdzić bez problemu, maluch też ma dźwigienkę od wzbogacania mieszanki, jest obok dźwigni ręcznego. |
|
|
|
|
zolo
Wiek: 39 Dołączył: 18 Mar 2010 Posty: 1301 Skąd: Kraśnik
|
Wysłany: 2021-10-23, 19:25
|
|
|
Pływak w gazniku nie reguluje składu mieszanki a utrzymije odpowiedni poziom paliwa w komorze plywakowej. Za skład mieszanki odopwiada dysza paliwa i powietrza a paliwo z powietrzem jest "mieszane" w rurce emulsyjnej skąd trafia do rozpylacza. Jedynie co recznie dalo by sie zrobic to przysłona gardzieli (ssanie) ktorą reguluje sie ilosc powietrza i paliwa. Lub tak jak masz w maluchu ssanie to jest oddzielny obwód w gaźniku. |
_________________ YouTube
Fiat 126p Biała Padaka
Nowe białe szaleństwo |
|
|
|
|
pawelor
Wiek: 49 Dołączył: 22 Lis 2016 Posty: 90 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2021-10-23, 20:50
|
|
|
Dziękuję za odpowiedź, ale
Halred napisał/a: | Wzbogacona mieszanka=większa moc. | Niestety tutaj się nie zgodzę. Wzbogacanie mieszanki powyżej optymalnego składu nie zwiększa mocy. Nie jestem ekspertem, ale bez odpowiedniej ilości tlenu ile byśmy benzyny nie lali i tak mocy nie zyskamy.
Halred napisał/a: | Jak pomnożysz to większe zużycie razy ilość ton paliwa które zużywa samolot przez jeden lot to przestaje być "tylko". | Akurat to stwierdzenie, jakkolwiek prawdziwe, nie jest odpowiedzią na moje pytanie .
Halred napisał/a: | Możesz sprawdzić bez problemu, maluch też ma dźwigienkę od wzbogacania mieszanki, jest obok dźwigni ręcznego. | Jeżeli ssanie wzbogaca mieszankę również w trakcie jazdy to rzeczywiście mogę się pobawić i sprawdzić jak lekkie wzbogacenie mieszanki ssaniem będzie wpływało na temperaturę. |
_________________
|
|
|
|
|
pawelor
Wiek: 49 Dołączył: 22 Lis 2016 Posty: 90 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2021-10-23, 20:57
|
|
|
Zolo: oczywiście masz rację odnośnie funkcji pływaka, sorki
Czyli mogę się delikatnie pobawić ssaniem podczas jazdy lub pobawić ze zwiększeniem średnicy dyszy paliwa, ale to już chyba grubsza sprawa...
Pytanie pozostaje aktualne, czy wzbogacenie mieszanki ponad optymalny skład doprowadzi do obniżenia temperatury silnika |
_________________
|
|
|
|
|
zolo
Wiek: 39 Dołączył: 18 Mar 2010 Posty: 1301 Skąd: Kraśnik
|
|
|
|
|
Halred
Dołączył: 11 Paź 2021 Posty: 7 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2021-10-24, 00:25
|
|
|
pawelor napisał/a: | Niestety tutaj się nie zgodzę. Wzbogacanie mieszanki powyżej optymalnego składu nie zwiększa mocy. |
Przy mieszance stechiometrycznej nie zużyjesz nigdy całego tlenu. Max moc uzyskuje się na mieszance wzbogaconej(nie mylić z bogatą).
Na temperaturę silnika ze sprawnym układem chłodzenia mają wpływ praktycznie tylko parametry termostatu. |
|
|
|
|
|