Prądnica nie ładuje po długim postoju- brak wzbudzenia? |
Autor |
Wiadomość |
Wookash
Vespista
Dołączył: 30 Lis 2015 Posty: 4 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-12-01, 01:11 Prądnica nie ładuje po długim postoju- brak wzbudzenia?
|
|
|
Cześć.
Składam Fiata 500, niestety mam problem z prądnicą, która przeszła proces renowacji t.j wymiana stojanu, oczyszczenie komutatora, założenie nowych szczotek + mocowanie uzwojenia (nerki, kamienie?)
Prądnica w obecnym składzie nie pracowała nigdy- przed renowacją 2 lata temu.
Prądnica nie daje napięcia- świeci się kontrolka ładowania, pomiar na akumulatorze nie daje wyników, pomiar na prądnicy również.
Znalazłem taką instrukcję kontroli prądnicy:
Cytat: | Wpierw łączy się ze sobą wyjście szczotek (śruba M6) i wzbudzenie, dołącza do zasilania ( minus na korpus) i obserwuje zachowanie prądnicy. Powinna wirować zgodnie ze swoim normalnym kierunkiem wirowania z prędkością około 1300 obr/min i pobierać prąd około 4 A. Przez szczeliny zaobserwować czy nie ma iskrzenia na komutatorze. Zdjąć przewód z uzwojenia wzbudzenia i sprawdzić czy prądnica zaczyna zwiększac swoją prędkość obrotową, (tak powinna) czy staje lub też zaczyna wirować w odwrotnym kierunku. (tak nie powinna) |
Po podłączeniu aku 12.5v do szczotek i masy do plecionki następuje obracanie prądnicy w LEWO. Po podłączeniu 12v do szczotek ORAZ wzbudzenia prądnica obraca się w prawo, z właściwą sobie prędkością t.j. ok 1300 obr/min. Po odłączenia 12V od wzbudzenia prądnica nie przyspiesza, ale zatrzymuje się i ma tendencję do obrotu w lewo (minimalnie się cofa).
Jak już wspomniałem, ładowania brak.
Jakieś pomysły na wzbudzenie, kontrolę, naprawę?
p.s. we Fiacie 500 nie występował alternator i przy tej odbudowie nie wchodzi w grę jego montaż |
|
|
|
|
norek
Wiek: 62 Dołączył: 19 Wrz 2010 Posty: 654 Skąd: src
|
Wysłany: 2015-12-01, 09:32
|
|
|
Regulator napięcia trzeba sprawdzić .,Nie wiem czy jest taki sam jak w 126p z prądnicą? |
_________________
|
|
|
|
|
Wookash
Vespista
Dołączył: 30 Lis 2015 Posty: 4 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-12-01, 14:38
|
|
|
Regulator i prądnica oczywiście taka sama jak w 126
Niestety, ale tutaj regulator nie ma nic do rzeczy, jak dobrze pamiętam, prądnica bez regulatora napięcia powinna dawać ok 30V, tutaj daje 0.015V |
|
|
|
|
CEJOTUNIO
Sticker Fetysz
Wiek: 32 Dołączył: 27 Mar 2011 Posty: 75 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2015-12-03, 04:36
|
|
|
Tak jakby ktoś spartaczył składanie tego sprzętu skoro obraca się w lewo (a powinna w prawo bo to jest jej kierunek obrotów zgodny z normalnym) to znaczy że ma odwróconą biegunowość. Co tłumaczyłoby brak jakiegokolwiek ładowania. |
_________________ ClasSICK! Workshop
Renowacja pojazdów zabytkowych
Naprawy bieżące i konserwacje
Remonty silników
Budowa silników wyczynowych
Przygotowania pojazdów do sportów motorowych |
|
|
|
|
Wookash
Vespista
Dołączył: 30 Lis 2015 Posty: 4 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-12-03, 15:32
|
|
|
Cejotunio, ale co tam można spartaczyć?
Wszystko pomontowanie, bicia na wirniku nie ma, nowe łożyska, nowe szczotki, komutator był przetoczony, ma przejścia z uzwojeniem...
W międzyczasie zmierzyłem oporność na statorze 8.3 Ω, książkowo jest do 8.2Ω- załóżmy zatem błąd pomiarowy... do wirnika nie mam przyrządu, chyba że znacie jakieś powiedzmy garażowe sposoby? |
|
|
|
|
BigTomasz
Dołączył: 02 Cze 2018 Posty: 1 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-06-02, 22:04
|
|
|
Jak poradziłeś sobie z tym ładowaniem prądnicy ? Mam dokładnie identyczny problem w tej chwili i nie mogę sobie poradzić . |
_________________ Fiat 1200 Cabriolet |
|
|
|
|
michals
Wiek: 45 Dołączył: 17 Lut 2015 Posty: 625 Skąd: Limanowa
|
Wysłany: 2018-06-03, 14:25
|
|
|
Prądnica to w pewnym sensie silnik prądu stałego. Tekst zacytowany w pierwszym poście dotyczy sprawdzenia prądnicy w tzw. trybie silnikowym. Po prostu zasilamy prądnicę i sprawdzamy czy zadziała jako silnik (wygeneruje moment obrotowy).
W rzeczywistych warunkach mamy odmienną sytuację. Dostarczamy siłę (moment obrotowy) i oczekujemy mocy elektrycznej. Do tego aby prądnica zaczęła generować prąd potrzebne jest obce wzbudzenie (z aku.) W regulatorach mechanicznych tutaj często tkwi problem. Należy na pracującym silniku zmierzyć napięcie wzbudzenia. Jeśli jest OK kolejny problem to styk prądu zwrotnego w regulatorze. Jeśli jest wypalony bezpośrednio na prądnicy będzie napięcie jednak nie przejdzie do instalacji. Problem ten sprawdzamy żarówką podłączoną pod wyjście komutatora na prądnicy (oczywiście na pracującym silniku) |
|
|
|
|
|