|
.::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI
|
Resor- zwykly klepany vs. Ala wloski |
Autor |
Wiadomość |
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2018-01-07, 13:28 Resor- zwykly klepany vs. Ala wloski
|
|
|
Na wstepie, wiem ze tamatow jest multum, przeczytalem duzo, ale nadal mam watpliwosci.
W bagazniku zawsze mam kolo zapasowe, walizke z narzedziami (ok.12kg.), troche czesci i inne pierdoly, ogolnie nie ma gdzie wcisnac reki, pisze o tym bo ma to wplyw na to czy dawac dodatkowe pioro czy nie.
Do tego mam naszykowany zestaw przenoszacy wahacz wyzej i oczywiscie tylne amorki na przod.
Wysokosc resora jaka chce uzyskac to 10 cm i chcialbym zalozyc ala wloski resor z dodatkowa laga, ale przeczytalem na ktoryms forum ze resor z odwroconym piorem glownym i dodatkowa laga sklepany na 10cm po zamontowaniu odpowiada wysokoscia zwyklemu resorowi klepanemu na 12, jest to prawda?
Bo w takim razie bede musial klepac resor na 8cm zeby dalo ten efekt.
Druga sprawa to czy komu kolwiek rozwinelo sie mocowanie tulei resora w odwroconym glownym piorze? Bo znalazlem temat gdzie strasznie tego odradzali, smierc itp. |
|
|
|
|
Grzes
Wiek: 33 Dołączył: 11 Lis 2013 Posty: 1234 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: 2018-01-07, 21:10
|
|
|
Coś chyba źle doczytałeś. Bo włoski resor będzie na pewno niższy od seryjnego, czyli 10 włoska na pewno nie będzie odpowiadać seryjnej 12. Zobacz na mocowanie samego resoru, w włochu masz tuleje nad piórami, w serii masz tuleje po piórami, czyli samo to już obniża.
Co do odwracanego seryjnego pióra to masz rację śmierć i niebezpieczne, bo może się rozwinąć, ale są osoby co tak śmigają. Ale jak się przyjrzysz wlochowi to zauważysz, że ma dodatkowe obwinięcie co temu zapobiega.
Czy brać resor z dodatkową lagą, ja bym brał. W razie gdybym było za twardo, można tą dodatkową lagę wyciągnąć |
|
|
|
|
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2018-01-07, 22:05
|
|
|
Grzes napisał/a: | Coś chyba źle doczytałeś. Bo włoski resor będzie na pewno niższy od seryjnego, czyli 10 włoska na pewno nie będzie odpowiadać seryjnej 12. Zobacz na mocowanie samego resoru, w włochu masz tuleje nad piórami, w serii masz tuleje po piórami, czyli samo to już obniża.
Co do odwracanego seryjnego pióra to masz rację śmierć i niebezpieczne, bo może się rozwinąć, ale są osoby co tak śmigają. Ale jak się przyjrzysz wlochowi to zauważysz, że ma dodatkowe obwinięcie co temu zapobiega.
Czy brać resor z dodatkową lagą, ja bym brał. W razie gdybym było za twardo, można tą dodatkową lagę wyciągnąć |
Napisalem to pytanie bo wlasnie gdzies w googlach tak pisalo i bylo to dla mnie dziwne, bo gdzie indziej pisalo ze odwrocone pioro glowne to na starcie 5cm mniej.
Pisalem ala wloski bo wlasnie chce oddac swoj resor do kowala zeby go przerobic, no i teraz wiem ze musze sie zapytac czy da rade przerobic kolejne pioro nad glownym tak aby zapobiegalo rozwinieciu glownego.
W takiej sytuacji wie ktos ile mniej wiecej klepac rasor zrobiony na wloski z dodatkowa laga by osiagnac efekt zwyklego 6piorowca klepanego na 10cm? |
|
|
|
|
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2018-01-08, 11:32
|
|
|
Byłem dzisiaj u kowala i niestety nie podejmuje się zrobienia resora na wzór włoski, ale klepie trochę resorów do sportu więc nie jest dla niego dziwne że ktoś nie chce terenówki z mega pozytywem
Chwile pogadaliśmy i powiedział że dla resora klepanego na 10cm już jest konieczna dodatkowa laga by wzmocnić pióro główne i 2-gie na końcach, wtedy koła nie będą obcierać o rant błotnika.
Jak myślicie czy przy felgach 5,5 cala i oponach 145/70 nie będę miał problemu z obcieraniem na dołach czy zakrętach, przy resorze 6 piórowym klepanym na 10 cm? |
|
|
|
|
grzesiol
126BIS
Wiek: 30 Dołączył: 08 Maj 2012 Posty: 992 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-08, 14:04
|
|
|
Co do resoru "włoskiego" czyli z odwróconymi mocowaniami mogę trochę powiedzieć bo miałem taki a mój znajomy ma dalej. Jeździłem na takim ponad 3 lata, 6 piór bez dodatkowego owinięcia punktów mocowania i do tego zamiast standardowych tulei metalowo-gumowych miałem twarde żółte poliuretany. W dniu montażu miał 13.5cm wysokości mierzyłem go przed chwilą i teraz po 3 latach i jakichś 25-30 tys km ma 10cm wysokości. Jeżdżę głównie po Krakowie i Podhalu wiec sporo jazdy po górach, zakrętach i "szybkiej" jazdy np Zakopianką. Nic się nie rozwinęło, nic się nie urwało aczkolwiek kowal który mi to robił wspominał właśnie o takiej możliwości i powiedział, że takie resory sprzedaje na odpowiedzialność kupującego choć gość ma duże doświadczenie to i może dla tego ten resor może służyć do dziś. Zrezygnowałem z niego jedynie dla tego, że teraz mam z przodu gwint i belkę. Kumpel ma też "włoski" 5 piór. Jeździ na takim od 2012 roku, miedzy czasie wymieniał tylko dla tego, że bawił się w regulacje wysokości. Robił zawsze u tego samego kowala co ja.
Wiec z mojego doświadczenia wiem, że dobrze zrobiony "włoski" resor daje radę. Z dużych plusów dla takiego rozwiązania jest to, że nie trzeba go klepać aż tak jak zwykłego i dla tego pod obciążeniem nie robi się "uśmiechnięty" i nadal pracuje. Teraz jakbym miał wkładać resor to zaryzykowałbym 6 piórowy "włoski" zrobiony na 15,5cm.
PS: z tego co kojarzę to kumpel w końcu został przy "włoskim" 5 piórowym zrobionym na 17cm. Po roku prezentuje się tak:
|
Ostatnio zmieniony przez grzesiol 2018-01-11, 19:02, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2018-01-08, 14:20
|
|
|
Dzięki, w swojej wypowiedzi zawarłeś chyba wszystko co chciałem wiedzieć na ten temat.
Spróbuje namówić jeszcze swojego kowala na odwrócenie pióra i zobaczymy co wyjdzie, na razie czekam na nowe tuleje do resoru i resor dawce 6-tego pióra. Pod koniec tygodnia sprawa pewnie się wyjaśni czy będę miał zwykły czy ala włoski resor.
Fajnie wyszedł ten czerwony el, ale dla mnie jeszcze trochę za wysoko , włoski na 13 pewnie by dał taki efekt jak zwykły na 10 cm, oczywiście z dodatkową lagą. |
|
|
|
|
grzesiol
126BIS
Wiek: 30 Dołączył: 08 Maj 2012 Posty: 992 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-08, 14:45
|
|
|
A tutaj jeszcze zdjęcie mojego z przed trzech miesięcy czyli "włoski" 6 piór na 10cm z poliuretanami. Koło to ruska felga 13 cali z oponą 135/70.
|
|
|
|
|
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2018-01-08, 15:30
|
|
|
Ooo wlasnie chcial bym uzyskac taki efekt obnizenia, ale nie chodzi tylko o wyglad, jak z prowadzeniem? Na sliskim wydaje ladnie przod? |
|
|
|
|
grzesiol
126BIS
Wiek: 30 Dołączył: 08 Maj 2012 Posty: 992 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-08, 15:47
|
|
|
Miałem do tego jeszcze przednie wahacze przeniesione do góry na flanszach od Macioo i geometrie ustawioną przez Pana który chyba tylko zajmuje się Maluchami. Powiem, że na suchym na prawdę zajebiście kleił na zakrętach nie było mowy o uciekającym przodzie. Niestety na śliskim bywało gorzej ale to przez to, że miałem kiepskie opony, prawie 20 letnie Dębice. |
|
|
|
|
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2018-01-08, 16:47
|
|
|
Ok, tez mam te mocowania i napewno je zaloze, do tego mlodsze bo 6cio letnie barumy , wiec mysle ze wyjdzie ok, jaki by ten resor nie byl. |
|
|
|
|
Piter7391
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2015 Posty: 1037 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2018-01-09, 00:06
|
|
|
Zeby nie zakladac kolejnego tematu to zapytam jeszcze w tym,
Slyszalem ze mozna zastosowac sprezyny na tyl od poloneza, 1 sztuka cieta na pol daje dwie, sa twardsze ale nie na beton i podobno to fajnie smiga, ale szukajac info na ten temat ludzie pisza ze tylko truck diesel mial twarde sprezyny a reszta nawet berdziej miekkie niz w 126p, jak to jest? Brac sprezyny z caro czy trucka? |
|
|
|
|
michals
Wiek: 45 Dołączył: 17 Lut 2015 Posty: 625 Skąd: Limanowa
|
Wysłany: 2018-01-09, 23:08
|
|
|
Seryjny resor to 23cm, a włoski 18. Na samym przeniesieniu tulei do góry zyskuje się 5cm. Nie ma co obawiać się rozwinięcia końcówek. Piąte pióro jest obejmowane w pełni przez 4-te. Pod tym względem jest nawet lepiej niż w seryjnym resorze, gdzie 4-te pióro tylko przytrzymuje z boku tuleję.
Zjeździłem 2 takie resory, jeżeli już pękały to pióra wcześniejsze i w pobliżu podparcia o belkę. Co do zachowania się na drodze poprawa jest znaczna. Najważniejsze to, że resor pracuje normalnie i da się ustawić geometrię. W przeciwieństwie do mocno klepanego standardowego resora, gdzie robi się duży pozytyw i resor ciągle dobija do gumowej poduszki.
Co do drugiego pytania, na tył zakładam sprężyny progresywne 19cm. Twór ten to nic innego jak maluchowska sprężyna 23cm zwinięta ciaśniej. Na początku ugina się ochoczo, potem coraz to mniej. Przy obniżaniu tyłu warto zmienić bałwanki na te piramidki, które są z przodu. |
|
|
|
|
Macioo
Dołączył: 29 Paź 2011 Posty: 262 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-10, 06:05
|
|
|
michals napisał/a: | (...)
W przeciwieństwie do mocno klepanego standardowego resora, gdzie robi się duży pozytyw
|
Chyba negatyw
michals napisał/a: |
Co do drugiego pytania, na tył zakładam sprężyny progresywne 19cm. Twór ten to nic innego jak maluchowska sprężyna 23cm zwinięta ciaśniej. Na początku ugina się ochoczo, potem coraz to mniej. Przy obniżaniu tyłu warto zmienić bałwanki na te piramidki, które są z przodu. |
Czyli o charakterystyce progresywnej - jesli to nie tajemnica - daj jakies namiary na czlowieka, ktory Ci to ogarnął i napisz prosze jakie sa mniej wiecej koszta takowych.
Ze swoich poczynan z wysokoscia i prawidlowym dzialaniem zawieszenia dodam tyle ( choc ameryki tym nie odkryje) ze kluczową role w pracy szczegolnie wymagajacego przedniego zawieszenia malucha ( bo stosunkowo lekkiego) odgywa wlasciwie dobrany amortyzator.
Zadnych naukowych dowodow na to nie mam, aczkolwiek mam teorię, ze najlepiej prowadzące się samochody - myślę tu o jeździe w ruchu ulicznym, nie w specyfikacji torowej- to takie, w ktorych ruch zawieszenia nie jest niczym ograniczony ( np. Zbyt dużym obniżeniem, zbyt szeroką felgą/za dużą srednicą kola, czy wlasnie przytoczonym tu wyzej brakiem mozliwosci uginania sie resora, opierajacego sie na odboknikach, zbyt dużą sztywnoscią amortyzatora) a praca resora ktorego zadaniem jest resorowanie, jest jedynie wspomagana przez prace amortyzatora, ktory ma w zalozeniu tlumic ( wygaszac kazde wychylenie). Dodatkowo kluczowe w kazdym zawieszeniu jest ustawienie geometrii. I tu znow wychodzi wada resora, ktory jak slusznie zauwazyliscie wraz z czasem zmienia swoje wartosci geometryczne - jednoczesnie zmieniajac geometrię zawieszenia. Z kilku roznych setupow z ktorymi mialem do czynienia mnie osobiscie najlepiej jezdzilo sie na "wloskim" resorze z nowym tylnym amortyzatorem i przeniesionym mocowaniem wahacza 30mm wyzej. Pamietajcie także ze resor resorowi nie równy, i mam na mysli nie tylko sztywnosc i ilość pior, lecz czas jaki byl uzytkowany, kto i w jaki sposob go klepal, ale co najczesciej ostatnio mam okazje sie przekonac - po rozklepaniu jego calkowita dlugosc się znacznie zmienia ( co ma znow wplyw na pochylenie kola).
Chyba nie ma jednego pewnego sposobu na porade jaki resor wybrac - jedyne co mozna to doswiadczalnie dobrac najlepszy setup do swoich potrzeb |
|
|
|
|
giannini
126GPS Replika
Dołączył: 22 Sty 2015 Posty: 215 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-01-10, 18:37
|
|
|
Macioo poczytaj w tym poście ŚNIEŻEK |
|
|
|
|
Macioo
Dołączył: 29 Paź 2011 Posty: 262 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-10, 21:13
|
|
|
giannini napisał/a: | Macioo poczytaj w tym poście ŚNIEŻEK |
Tak, temat Śnieżka znany mi jest, myslalem ze moze jakas alternatywa by sie znalazla. Giannini, Ty smigasz na takich progresywnych? |
|
|
|
|
|
Rusztowania
Szalunki
|