.::Rezerwa 126p::. Strona Główna .::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumStrona główna

Poprzedni temat «» Następny temat
Mechanizm różnicowy
Autor Wiadomość
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-11-09, 14:08   Mechanizm różnicowy

Przymierzam się do lekkiej modyfikacji układu napędowego, bo brakuje mi kopa przy wychodzeniu z ostrych zakrętów / nawrotów. Mechanizm różnicowy psuje zabawę bo jedno koło mieli, drugie kręci się za wolno i jakoś tak nie jedzie ....
Mam na stanie szperę płytkową produkcji Kałuża Motorsport ze zmielonymi zębami i przymierzam się albo za naprawę tego wynalazku albo zaczynam myśleć o czymś jeszcze fajniejszym: mechanizmie TORSEN.
Wstępnie gabarytowo wychodzi mi, że podejdzie torsenik z automatycznej skrzyni biegów z Audi A8 D2 Quatro 4.2l
Czy ktoś miał styczność ze szperą płytkową (tzw LSD) albo z torsenem i mógłby się pochwalić jak się jeździ? Szpery to raczej BMW, a torsen w napędach quattro.
 
 
     
tomek3815 


Wiek: 29
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 438
Skąd: Kraków, Czułów
Wysłany: 2017-11-09, 23:24   

Ciekawy pomysł, nie pomoge, nie jezdzilem, ale bardzo mnie ciekawi jak by torsen sie zachowywał w maluchu, i jak by wyglądala cała konstrukcja
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-11-10, 09:10   

No konstrukcyjnie, to kwestia przykręcenia tego do koła talerzowego, które oczyścimy z mechanizmu różnicowego, tylko nie wiem jak duży jest ten torsen. Może wejdzie do różnicówki przez nacięcie okna w korpusie i nawierceniu otworów w talerzu by to zamocować, a może trzeba będzie dotoczyć "dupkę" do torsena by mieć tuleję na łożysko i tu zaczną się cyrki z napięciem łożysk. Na pewno wielokliny są inne więc kielichy będą musiały być przerobione.
Tak wygląda dawca, jednak nie mam jeszcze informacji o jego gabarytach :

 
 
     
Piter7391 


Wiek: 31
Dołączył: 20 Sie 2015
Posty: 1037
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-11-10, 09:50   

A moze by sie udalo jakos upchnac w maluchowski mechanizm cos takiego
http://allegro.pl/szpera-...7030981584.html
Ten akurat jest do peugeota ale widac ze jest to uniwersalny patent.
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-11-10, 10:05   

Szerokim łukiem omijać ten gówniany wynalazek, swoją drogą ten sam efekt uzyskasz jak dołożysz miedzianych podkładek regulujących luz w mechaniźmie różnicowym, bardzo częsty patent w latach 80tych. To co wkleiłeś to jest tzw phantom grip czyli 2 klocki odpychające się z pomocą 2 sprężyn naciskające na koła mechanizmu różnicowego. To jest bardzo cierne i niszczące te zębatki, skrzynię też bo wszelaki opiłki pływają w oleju. Podobnie ma się co prawda ze szperą płytkową ale tam materiał jest tak dobrany, ze ściera się go mniej a sporo też daje kształt i chropowatość tarczek.
Tak czy inaczej różnica między torsenem a LSD czy phantomem jest zasadnicza w przypadku strat. Torsen przenosi moment mechanicznie miedzy osiami a szpery cierne ten moment tracą na tarcie, czyli na koło już dostaje się tego momentu mniej. Szpera płytkowa musi być wstępnie spięta co też stanowi opór na kołach więc pokonywanie łagodnych zakrętów czasami kończy się uślizgiem osi. Może bokiem jest fajnie, ale na czasach przejazdu to już strata.
 
 
     
Piter7391 


Wiek: 31
Dołączył: 20 Sie 2015
Posty: 1037
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-11-10, 11:28   

Dzieki ze wyjasniles jak dziala ten patent z linku, dzialanie i budowe torsena i szpery plytkowej znam, na laboratoriach rozbieralismy kilka takich mechanizmow. Mielismy tam takiego torsena:

http://m.awdwiki.com/imag...a4-a6-s4-s6.jpg

Tylko chyba nowszy model bo byl nierozbieralny ( dla potrzeb uczelni zrobilismy z niego rozbieralna wersje przy pomocy szlifierki xD )
Srednica tego z fotki jest taka jak w maluchu tylko z dlugosci mogl by byc problem go wpasowac.
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-11-10, 11:58   

Nierozbieralny, ale nadal Typ 1, czyli najstarszy model (ślimacznice poprzecznie, Typ 2 miał wzdłużnie). W maluchu największy problem to połączenie półoś-torsen. W nowszych skrzyniach nie ma kamieni, są wielowpusty, w mechanizmie różnicowym i dalej masz 2 przeguby (wew i zew). Z tego powodu, że półoś zasadniczo w połączeniu przegub/zabierak jest na sztywno przy pracy zawieszenia, a w skrzyni jest to taki upośledzony stopień swobody, wrzucenie tam torsena moim zdaniem jest możliwe tylko przy przerobieniu tego układu na kielich/tripod przy skrzyni, no i dalej albo zabierak albo następny tripod. Ja mam o tyle dobrze, że skrzynia jest od punto , półosie są typu suchego więc jest kielich z wieloklinem, a w kielich wchodzi tripod. Jak ogarnę torsena w samym koszyku to dorobienie kielichów z innymi wieloklinami będzie dziecinnie proste , swoją drogą mam pod nosem Motomaxa a oni takie rzeźby to na co dzień robią :)
Liczyliście może jaki moment może przenieść taki torsen zanim się pomielą zębatki?
Swoją drogą to jest torsen z dyfra(mostu),czy międzyosiowy mocowany do dupki skrzyni?
 
 
     
Macioo 


Dołączył: 29 Paź 2011
Posty: 262
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-11-15, 21:08   

My do ladacznicy 2107 zapakowalismy torsena z ( jesli mnie pamiec nie myli) mx5. Auto uzytkowane podobnie jak Twoje jedynie na torze, poprzednio byl wlasnie phantom gripp - (co do jego scieralnosci zalezy z jakoego dokladnie materialu sa zrobione blaszki rozpierajace) efekt zdecydowanie na korzysc torsena, choc pierwotnie mocno sie obawialismy czy w polaczeniu ze slickiem 200 bedzie gryzlo. Obudowa dyfra dwukrotnie peknieta, torsen bez szwanku. Moc szacunkowo ok.150km, przejezdzone dwa sezony. Efekt zamontowania torsena ( choc nie tylko, gdyz jednoczesnie pojawila sie mocna ingerencja w konstrukcje zawieszenia) byl taki ze na kielcach w klasie do 1600 mozna bylo doganiac mocną czołówkę w hondach a i nie jeden user czterobutow sie zdziwil.
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-11-16, 12:59   

No właśnie to jest plus torsena nad "resztą świata" , phantom haldex i wszelkie płytki to opór i straty, torsen to cały moment obrotowy tam gdzie chcesz. Do mnie doszedl ten z automatu i pojawia się problem. Jest za długi :( Brakuje ok 1cm na łożyska mechanizmu różnicowego. Wpadłem na pomysł by go skrócić. stoczyć zębatki , podtoczyć obudowę, tylko muszę obliczyć ile stracę na wytrzymałości przy tym odchudzaniu. Okazuje się, ze ten konkretny torsen to już type2, więc taki trochę mądrzejszy. Sporym wyzwaniem będzie dorobienie kielichów z wieloklinami do tego ustrojstwa. Nie wiem czy iść w grubszy wałek plus seryjny kielich i dalej tripod czy seryjny kielich audi z flanszą na 6 śrub, przegub wew placek i dalej półoś, przeszło mi na myśl zamontowanie tego cholerstwa za skrzynią tak jakby na półosi a w skrzyni po prostu "elektroszpera"
 
 
     
Tasok 


Wiek: 32
Dołączył: 20 Sty 2012
Posty: 2887
Skąd: Głowienka
Wysłany: 2017-11-16, 20:40   

A torsen z Hondy by nie podszedł?
_________________
Bianco 89'
 
 
     
evil1 
Weteran


Wiek: 43
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 361
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-11-17, 11:50   

A znasz może wymiary? W jakich hondach był torsen?
 
 
     
Tasok 


Wiek: 32
Dołączył: 20 Sty 2012
Posty: 2887
Skąd: Głowienka
Wysłany: 2017-11-19, 19:36   

evil1 napisał/a:
A znasz może wymiary? W jakich hondach był torsen?


Integra. Podejdę do znajomego i pomierzę jak ma na wierzchu, a chyba ma.
_________________
Bianco 89'
 
 
     
Macioo 


Dołączył: 29 Paź 2011
Posty: 262
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-11-20, 14:28   

evil1 napisał/a:
A znasz może wymiary? W jakich hondach był torsen?
oraz civic vi gen 1.8 vti - oznaczenie modelu mb
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Rusztowania Szalunki
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 15