Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt |
Autor |
Wiadomość |
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-22, 20:32
|
|
|
Mam względnie finalną wersję dolnej belki z wahaczami pod maglownicę z bisa. Wygląd wahacza to oczywiście kwestia wtórna.
Różnice w wymiarach: Długość od osi łożyskowania przy belce do osi łożyskowania na zwrotnicy to :
-335mm - dla zwykłej przekładni
-247mm -dla maglownicy z bisa.
Dla bisa - względniając przechył auta promień pracy wahacza pokrywa się z odchyłką ok 0,3st , czyli ustawienie negatywu na -1st zamyka problem podwijających się kół. Bump steering na oponie max 0,5mm. Lepiej nie będzie.
Można powiedzieć, że mam pełną dokumentację techniczną do wykonania tego ustrojstwa, także jutro zaczynam ciąć i spawać
Panowie nie przesadzacie z tymi uniballami? Ktoś się może pokusił, żeby sprawdzić co sprzedają sprzedawcy na allegro? Ten od motorsportu wciska za 56zł M10 wykonany z 9SMnPb28K - stal nieprzeznaczona do obróbki cieplnej czyli tego się nie kuje. Jeśli mają być kute to materiał 42CrMo4. Parametry nośności statycznej dla (prawdziwych) kutych to dla M10 to 34,8kN, dla pseudokutych motorsportów - 17,4kN. Polskie uniballe przemysłowe firmy MTM za 7,5zl mają 16kN. Tych co nie podawali danych nie brałem pod uwagę.
Na zdrowy rozsądek. Po co zakładać M16 skoro M10 za "dyche" zacznie być plastyczne przy 16000N. Prędzej wyrwie kawałek budy wraz z całym zawieszeniem przy takiej sile.
Jeśli chodzi o różnice między wypełnieniami to:
-motorsport- stal kwasoodporna z warstwą PTFE - teflonu
-przemysł - brąz spiekany z dodatkiem grafitu, przesycony olejem eksploatacyjnym czyli tzw materiał samosmarujący.
-sama kulka łożyska to to samo w obu - stal łożyskowa hartowana z warstwą twardego chromu
Ja u siebie zastosowałem te MTMy w swoim centralu na pełnych slickach 185mm szerokich, więc wątpię, żeby ktoś wygenerował większe przeciążenia w jeździe cywilnej czy nawet kjs`owej. Uniballe po zawodach badałem na defektoskopie i żadnych mikropęknięć nie wykryto. |
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 34 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-01-23, 07:29
|
|
|
Ja mam m16x2. Zalezt kto co ma na celu, jesli ktos seria bedzie jezdzil to nie ma sensu. Jesli samochod ma sie w przyszlosci rozwijac to lepiej z zapasem zrobic wedlug mnie.
A co do tej belki z allegro to znam tego kolesia i bylem kiedys u niego. Ja dla mnie to jest to:
1. Zdzierstwo - 600 za kawalek rurki i blachy,
2. Fuszerka - ja tak patrze na to to watpie aby ktos glebiej nad tym myslal. Zrobione na odwal tylko po to aby resor zastapic belka z pominieciem kwestii prawidlowej pracy calego ukladu.
Tak na marginesie to jak mi sie reka wygoi to bede mogl wykonac taka belke po wczesniejszym ustaleniu co i jak |
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-23, 10:53
|
|
|
Według zasad projektowania wszelkiego rodzaju konstrukcje obliczasz na podstawie rozkładu sił i dobierasz materiał z poziomem bezpieczeństwa 1,25 - 1,5. Czyli mnożysz swoją siłę przez 1,25-1,5. Można przemnożyć przez 10 , też będzie działać Ja uniballe takie większe czyli M16 czy M20 spotykam w pracy w pociągach. Kiedyś projektowałem stojak do jachtu ważącego 20 ton to siedział na 8 łapach z śrubami rzymskimi M20, stąd średnio mi to do malucha pasuje. Ważyłeś tą swoją belkę z wahaczami może? Mi program krzyczy, że wyjdzie ok 4,8kg całość. Zobaczymy za parę dni o ile oszukuje. |
|
|
|
|
c36
Dołączył: 06 Sie 2014 Posty: 12 Skąd: Bochnia
|
Wysłany: 2016-01-23, 13:43 Belka zawieszenia gwintowanego
|
|
|
Belkę z wahaczami którą kupiłem waży 6.6 kg. Resor 7 kg. Wymiar wahacza od osi belki do osi zwrotnicy 24 cm. Uniballe na max wkręcone w wahacz. |
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 34 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-01-23, 18:14
|
|
|
Ja mam jeszcze takie pytanie. Jaka bylaby najlepsza wartosc wyjsciowa dla pochylenia kola?? I jak zblizyc sie do takiej wartosci bez profesjonalnego spretu?? |
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
ramzes92
Dołączył: 17 Cze 2014 Posty: 259 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2016-01-23, 19:15
|
|
|
ja po prostu wolałem nie ryzykować
coś czuję, że pogadamy na temat tej dokumentacji |
_________________
|
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-23, 21:47
|
|
|
Zrobiłem sobie przymiar do robienia wahaczy i belek, teraz nie ma wielokrotnego mierzenia, tylko przykładam, naznaczam, przycinam i spawam:)
|
|
|
|
|
kaszel666
Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 251 Skąd: Sanok
|
Wysłany: 2016-01-24, 20:50
|
|
|
Powiedz mi jaki masz pomysł na amortyzatory? |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-24, 21:10
|
|
|
Amor seryjny, gwintowana rura 1,5 cala, mufa 1,5 cala, blaszka 4mm, śrubunek 1,5 cala, sprężyna do gwintowanych zawieszeń 206mm. Szlifierka, wyrzynarka , spawarka, piwo .
6 godzin pracy i wyszło takie coś:
Wymiarowo prawie według projektu. Mocowanie wahaczy przesunięte o 1cm do wewnątrz ze względów konstrukcyjnych. Wahacz opuszczony w dół celem wyjścia poniżej podłużnicy, niestety jeśli ma być idealnie długi wahacz nie widzę możliwości puszczenia go tak, żeby delikatnie nie nacinać podłużnicy, na szczęście nie w miejscu wpływającym na sztywność budy. |
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 34 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-01-25, 07:20
|
|
|
no wlasnie w projekcie nie zawsze wszystko da sie uwzglednic ale moze nie wplynie to znaczaco na prace zawieszenia W projekcie o ile zmienial ci sie kat pochylenia kola od maks dol do maks gora? i jak masz skok zawieszenia?? |
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-01-25, 15:16
|
|
|
Czy chodzi o taką hipotetyczną sytuację? :
Ustawiłem skok amora 100mm ale sprężyna na bank tyle nie pozwoli. Kąty wychodzą jak widać, oba w minusie.
Maksymalny skręt na maglu, i max wykorzystanie skoku 100mm, buda pochylona prawie 5st:
- lewe koło -1,5st
- prawe -1,33
Lepiej nie będzie. W takich warunkach nie widzę sensu, by na starcie ustawiać negatyw na więcej jak -1st. |
|
|
|
|
Macioo
Dołączył: 29 Paź 2011 Posty: 262 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-02-08, 21:02
|
|
|
A powiedzcie mi, jak myślicie jak wygląda sprawa z seryjnymi gniazdami wewnętrznych nadkoli przy opcji gwintowanego amortyzatora ze spręzyną - myślę teraz o jeździe jedynie cywilnej, bez upalania po bezdrożach - czy seryjne zgrzewy wytrzymaja przeciążenia, czy raczej bez obspawania ulegną destrukcji? |
|
|
|
|
Serec
Krzychu !!
Wiek: 34 Dołączył: 31 Sty 2013 Posty: 314 Skąd: Stary Dzików / RLU
|
Wysłany: 2016-02-09, 06:55
|
|
|
Ja bym to obspawal tak czy siak. Zaszkodzic nie zaszkodzi. Wiekszosc ludzi przy robieniu swapa nawet gdy pozostaja przy seryjnym zawiasie spawaja zgrzewy gniazd i nadkola takze krzywdy mysle mu tym nie zrobisz |
_________________ Central 1.6 16V Turbo w trakcie budowy ...
http://rezerwa126p.pl/forum/viewtopic.php?
Zapraszam! |
|
|
|
|
Grzes
Wiek: 33 Dołączył: 11 Lis 2013 Posty: 1234 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: 2016-02-09, 16:48
|
|
|
Samo spawanie wystarczy czy jakieś wzmocnienia z grubszej blachy też robić? |
|
|
|
|
evil1
Weteran
Wiek: 43 Dołączył: 08 Sty 2016 Posty: 361 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2016-03-29, 18:20
|
|
|
Odświeżam kotleta:
Zawias został zmodyfikowany, długości dobrałem wyrównane z długością drążka kierowniczego od bisa, obniżyłem mocowania wahaczy tak na belce jak na samym wahaczu, by ustawić jego pracę w pozycji prostopadłej do wahacza górnego, bo obliczenia i projekt wskazywał, że w tym ustawieniu kąty najmniej uciekają na ostrych przechyłach.
Z belki wyspawałem konstrukcję przestrzenną, ze względu na specyficzne warunki, w których jeżdżę. Nałożyłem wszystko na budę:
W poniedziałek zrobiłem testy, z których jestem bardzo zadowolony.
Życzę miłego oglądania:)
Mały video clip:
https://www.youtube.com/watch?v=SJ4okRZ075Q
"Surówka"
https://www.youtube.com/watch?v=6-Twdmnpvi8
https://www.youtube.com/watch?v=-_SAUFq_PjY
https://www.youtube.com/watch?v=yqq78biDCsQ
Kamera na środkowym drążku kierowniczym:
https://www.youtube.com/watch?v=tYyy21_qvVM
Edit- wersja bez podkładu muzycznego:
https://www.youtube.com/watch?v=JmwiS7qLuiI |
Ostatnio zmieniony przez evil1 2016-03-29, 20:55, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|