.::Rezerwa 126p::.
BEZ KOMUNISTYCZNEJ ADMINISTRACJI

Zawieszenie i układ kierowniczy - Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt

evil1 - 2016-01-08, 13:54
Temat postu: Niezależne gwintowane zawieszenie przód - projekt
Chciałbym się pochwalić niezależnym układem zawieszenia który od niedawna zagościł w moim maluszku. Koncepcja była taka, by wykonać całą pracę we własnym zakresie z jak najmniejszą pomocą zewnętrzną. Wszystko zgodnie ze sztuką.
Projekt:


Kompletne zawieszenie przednie z układem kierowniczym(czyli jak to się ma do reszty elementów):




Prototyp:




Jazda testowa:
https://youtu.be/1VD2Dxuw300

Zainstalowałem stabilizator, którego nie ma w projekcie i po sprawdzeniu w warunkach bojowych wcale nie byłem zadowolony.

Materiały:
-Sprężyny "tuningowe" dostępne na allegro 200mm
-Amortyzatory KYB seryjne tylne
-Rury stalowe cynkowane różnych wymiarów
-Mufy, nyple, śrubunki itp dobrane do rur
-Kątownik o ściance 4mm
-Rurki stalowe 16mm
-Blacha stalowa 4mm
-Uniballe M10
-Śrubki/nakrętki/podkładki
-Tulejki metalowo gumowe

Narzędzia:
-Gwintownica do rur ze stojakiem
-Spawarka
-Szlifierka kątowa
-Wiertarka ręczna
-Wiertarka stołowa
-Wyrzynarka
-Imadło
-Ściski stolarskie
-Wiertła, gwintowniki, frezik i kamienie do metalu
-Urządzenia pomiarowe- miara, suwmiarka, kątownik, poziomica

Konkluzja:
Uzbrojone auto bez pasażerów waży 695kg, rozkład mas ma 46% przód na 54% tył. Przód waży 320kg czyli o ok 60kg więcej jak seryjny maluch i po testach stabilizator się po prostu nie sprawdził. Na czystym asfalcie, gładkich łukach OK, ale na takim wyrypie odczuwalne było, że ze stabem, nawet tak cienkim (12mm), zawieszenie jest lekko zależne.
Ogólnie różnica między jakimkolwiek resorem a tym rozwiązaniem to istna przepaść.

Do poprawek:
Długość dolnego wahacza oraz punkt jego mocowania. Chodzi o kwestię zmiany kąta pochylenia koła w stosunku do pochylenia całego auta w krańcowych przechyłach.
Widać na filmie przy pokonywaniu szykan.

ramzes92 - 2016-01-08, 15:42

szacun za projekt w inventorze, ten program to zło :)

unibale chińskie, cyz coś porządnego? ;) cieszę się, że ktoś jeszcze kombinuje w tą samą stronę co ja ATi i Serec :D

evil1 - 2016-01-08, 15:54

To Solid Edge ST7 , nie obrażaj mnie :P wiem, że to zło pracowałem kiedyś na tym gównie. Uniballe z allegro, pewnie chińskie, na razie nie pękają :)
ATi - 2016-01-08, 16:45

evil1, no projekt bardzo fajny. Osobiście dolny wahacz mocowałbym bliżej środka, by był bardziej równoległy do drążka w czasie pracy. Teraz nie występuje bump steer na większych nierównościach?

ramzes92, narazie tylko zaprojektowane to mam jakotako, ale kiedy powstanie pierwszy prototyp tego nikt nie wie. :D

ramzes92 - 2016-01-08, 21:23

na bank występuje, ale mniejsza z tym, dopracuje se.

wymień te unibale, jedna dziura i leżysz na dachu w rowie ;)

Piter7391 - 2016-01-08, 21:43

Świetny zawias, też mi się taki marzy, amorki sam robiłeś?
Możesz podrzucić link do aukcji z tymi sprężynami? Były skracane?

evil1 - 2016-01-08, 22:07

ATi, wszystko widać na filmie, bump steeru nie wyczujesz na slicku bo jest miekki, ja pompuje na przód 1,4bara. Dużo niweluje profil opony i to, że jest miekka i niechętnie odkleja się od nawierzchni.

ramzes92, nie no ja już trochę na nich pojeździłem, jakby coś miało strzelić to już dawno by strzeliło, uniballe napisy jakieś mają, także ostatnimi chińczykami nie są. A samo dachowanie wcale nie jest takie straszne jakby się wydawało :E

Piter7391, wszystko samemu, sprężyny nie potrzebowały cięcia.
Gość ma też 171mm i 148mm. Moje mają 201m, nie wiem jak taki zawias poradzi sobie na seryjnym malcu bo te sprężyny są dość sztywne.
http://allegro.pl/sprezyn...5882874973.html

Piter7391 - 2016-01-08, 22:19

evil1
Dzięki za linka.
Mam jakiś punkt odniesienia, może do seryjnego podeszły by te 171mm z mniejszą grubością drutu i 8 zwojami, no i do seryjnego chyba bym zrobił na amorkach przednich.

Ogólnie fajny projekt i powodzenia w dalszych modach ;)

Serec - 2016-01-09, 09:27

ramzes92 napisał/a:
cieszę się, że ktoś jeszcze kombinuje w tą samą stronę co ja ATi i Serec

u mnie sprawa rozwija sie metoda prob i bledow :) ale juz mi duzo nie brakuje do zadowolenia :)
zryliscie mi leb tym zawieszeniem :P sruby w barku mam i reke wisi w ortezie, czyli wylaczona z uzytku prawie calkowicie, a we mnie sie az gotuje zeby isc i cos pomodzic w garazu :P

Serec - 2016-01-10, 13:42

Post pod postem zeby temat byl lepiej widoczny ;)
Pytanie ktore ryje mi banie od kilku dni:
Czy odwrocenie zwrotnicy do gory nogami bedzie mialo na cos wplyw??

evil1 - 2016-01-15, 12:08

Evo 2 zawieszenia:


Tak jak ATi zaproponował, w tym momencie długość wahacza dolnego to prawie trzykrotność górnego. Jego punkt łożyskowania jest zrównany z łożyskowaniem drążka kierowniczego. Przy obecnym ustawieniu wahaczy bump steering na samej oponie wynosi 0,5mm czyli 1mm na cały przód. Zmiana kąta pochylenia koła w ramach pracy zawieszenia oscyluje w okolicach 2,5 stopnia.

Serec, a czemu potrzebujesz odwrócić zwrotnicę? Rozumiem, że chodzi o tą którą zastosowałeś.

ramzes92 - 2016-01-15, 13:23

no, łądnie to wygląda, jeszcze wielodrążek wywalić do hasioka, wrzucić magiel i nie poznasz malacza :)
ATi - 2016-01-15, 19:59

No i o to chodzi. Jedyny minus tak długich wahaczy dolnych to możliwość uderzania w nadkole wewnętrzne przy większym obniżeniu, dlatego ja będę robił lekko wygięte te wahacze.
Serec - 2016-01-15, 20:17

Chodzi o moja zwrotnice z poldasa. Nieco lepiej mi to pasuje pod wzgledem mocowania wahaczy ale wyczytalem ze to nie ma na nic wplywu. Opisze to dokladniej w moim temacie.
A jak waszym zdaniem jest lepiej?? zrobienie zawieszenia by kat zmienial sie nieco czy aby nie zmienial sie wogole??

evil1 - 2016-01-16, 14:15

Jeśli weźmiesz pod uwagę przechył budy to niestety kąt nie może być niezmienny. Przód na tylnym amorze ma skok ok 10cm. Przy max skręcie w lewo, lewy amor wpada na maxa a prawy wysuwa się na maxa. Przechył budy bez uwzględnienia jej bezwładnośći to już 2,24stopnia dla seryjnej szerokości. Serec a jaki jest u Ciebie skok amora i jaki masz rozstaw przedniej osi?
c36 - 2016-01-16, 16:55
Temat postu: Amortyzatory gaz shocks
Panowie szukam informacji na temat zawieszenia gwintowanego do Fiata 126p a konkretnie amortyzatorów firmy gaz shocks z 20 stopniową regulacją twardości. Czy ktoś zakładał takie amortyzatory ?
Serec - 2016-01-16, 21:10

evil1,do odboju mam 8 cm + mysle ze z 2cm odboj sie podda. Amortyzator jednak u mnie nie jest zamontowany na koncu wahacza jak na zwrotnicach 126p wiec skok ponad 10cm. Watpie jednak abym caly skok wykorzystywal. Niewiem dokladnie jaka szerokosc bedzie z felgami ale szerokosc powierzchni montazowych to okolo 141,5cm. Jeszcze troche i cos sie u mnie zacznie dziac :P
Piter7391 - 2016-01-16, 23:26
Temat postu: Re: Amortyzatory gaz shocks
c36 napisał/a:
Panowie szukam informacji na temat zawieszenia gwintowanego do Fiata 126p a konkretnie amortyzatorów firmy gaz shocks z 20 stopniową regulacją twardości. Czy ktoś zakładał takie amortyzatory ?

Z uzyskaniem odpowiedzi możesz mieć problem, ponieważ te amorki sa bardzo drogie, więc może być problem ze znalezieniem kogoś kto je ma.

Ciasteczkowy - 2016-01-16, 23:35
Temat postu: Re: Amortyzatory gaz shocks
Piter7391 napisał/a:
c36 napisał/a:
Panowie szukam informacji na temat zawieszenia gwintowanego do Fiata 126p a konkretnie amortyzatorów firmy gaz shocks z 20 stopniową regulacją twardości. Czy ktoś zakładał takie amortyzatory ?

Z uzyskaniem odpowiedzi możesz mieć problem, ponieważ te amorki sa bardzo drogie, więc może być problem ze znalezieniem kogoś kto je ma.


GAZ nie robi gwintu do 126(chyba ze na indywidualne zamowienie)tylko amory z regulacja twardosci + resor GAZ to bardzo dobra firma,ktora ma swojej ofercie sporo modeli ,a jesli nie ma to spokojnie moga zrobic indywidualnie pod konkretne auto-znajomemu w ubieglym roku szykowali do prosiaka 924

Piter7391 - 2016-01-17, 09:07

Chodzi o te, ale 770zł za sztukę to chyba mało kto da.
http://www.gaz-shocks.pl/...ia-p-30652.html

c36 - 2016-01-17, 09:55
Temat postu: Amortyzatory gaz shocks
Tak o ten amortyzator chodzi. Obecnie mam na tylnej osi:
http://www.gaz-shocks.pl/...na-p-30649.html

Ciasteczkowy - 2016-01-17, 14:33

Piter7391 napisał/a:
Chodzi o te, ale 770zł za sztukę to chyba mało kto da.
http://www.gaz-shocks.pl/...ia-p-30652.html


o to uzupelnili oferte :E drogo ale prawde mowiac zeby dobrze ogarnac malca trzeba troche wlozyc,wytarczy wejsc na strone axela gerstla....tam zestaw gwint + rama zamiast resora okolo 3 tys

Piter7391 - 2016-01-17, 17:26

Ciasteczkowy napisał/a:
Piter7391 napisał/a:
Chodzi o te, ale 770zł za sztukę to chyba mało kto da.
http://www.gaz-shocks.pl/...ia-p-30652.html


o to uzupelnili oferte :E drogo ale prawde mowiac zeby dobrze ogarnac malca trzeba troche wlozyc,wytarczy wejsc na strone axela gerstla....tam zestaw gwint + rama zamiast resora okolo 3 tys


Już trochę czasu oferują taki gwint, wiadomo że trzeba trochę wpakować, ale taki zestaw to bardziej do sportu, a taki zestaw na co dzień wolał bym ogarnąć sobie sam przerabiając oryginalne amorki.

Ciasteczkowy - 2016-01-17, 21:14

Piter7391 napisał/a:
Ciasteczkowy napisał/a:
Piter7391 napisał/a:
Chodzi o te, ale 770zł za sztukę to chyba mało kto da.
http://www.gaz-shocks.pl/...ia-p-30652.html


o to uzupelnili oferte :E drogo ale prawde mowiac zeby dobrze ogarnac malca trzeba troche wlozyc,wytarczy wejsc na strone axela gerstla....tam zestaw gwint + rama zamiast resora okolo 3 tys


Już trochę czasu oferują taki gwint, wiadomo że trzeba trochę wpakować, ale taki zestaw to bardziej do sportu, a taki zestaw na co dzień wolał bym ogarnąć sobie sam przerabiając oryginalne amorki.


tak sie zastanawiam czy aby nie bylo by za twardo na takim gwincie do chill-owego pojezdzania,a jesli tak to juz pod wzmocniona bude czyli dobry remont zeby to sie nie rozlazlo,choc tam jest regulacja wiec mozna ustawic na miekko,pewnie lepiej by sie zachowywal niz resor.

ramzes92 - 2016-01-17, 22:24

co do przeróbki, to jest calkiem spoko zestaw, ale talerzyki trzeba wytoczyć choćby z alu ;)

http://allegro.pl/ShowIte...ars_rule_id=201

Serec - 2016-01-17, 22:38

Jeden czort co te moje coilovery :) a moje niby do hondy. Uniwersalna rzecz:) Jak patrzylem na ten zestaw to byloby chyba tez dobrze dorobic jakies gniazda dla tuleji z gwintem. Lepiej by to siedzialo na amorze. Cos w stylu pierscienia oporowego
Piter7391 - 2016-01-17, 23:02

ramzes92 napisał/a:
co do przeróbki, to jest calkiem spoko zestaw, ale talerzyki trzeba wytoczyć choćby z alu ;)

http://allegro.pl/ShowIte...ars_rule_id=201

Pasuje ten zestaw średnicą na oryginalne amorki? na pierwszej stronie dostalem link od autora tematu
na same sprężyny a takto bylo by mniej roboty, jest jakis gotowy zestaw albo sprężyny żeby wpasować gwint
na tył bez cięcia gniazd i belki??

c36 - 2016-01-22, 15:50
Temat postu: Belka zawieszenia gwintowanego
Panowie potrzebuje rady kupiłem belkę z wahaczami pod zawieszenie gwintowane. Po próbie założenia w miejscu gdzie jest mocowanie belki z wahaczami wraz z unibalami centralnie trafia w profil wzmocnienia podłogi. Czy mam to wzmocnienie wyciąć ?
Zdięcie w linku

http://naforum.zapodaj.net/30572f39f2b4.jpg.html

ATi - 2016-01-22, 16:41

Haha wiedziałem, że tak będzie. Adi. pamiętasz jak ci mówiłem, że nie wejdzie od tego typka ta belka? :D

Wiesz to są podłużnice i lepiej ich nie podcinać.

Piter7391 - 2016-01-22, 17:02

Belka jest od tego gościa z lublina z OLX.pl ??

http://olx.pl/oferta/zawi...html#938b75fea8

c36 - 2016-01-22, 17:19
Temat postu: Belka zawieszenia gwintowanego
Tak od niego i zapewniał ze nie ma nic do roboty tylko zakładać . Cięgna ( uniballe M16 ) po 11 zł. bo mam fakturę ze sklepu gdzie ten pan je kupił. A ja jaki stary taki głupi nie sprawdziłem gdzie wypada mocowanie wahaczy z belką
Adi. - 2016-01-22, 17:20

ATi A mówiłeś, mówiłeś :E
ATi - 2016-01-22, 17:23

Adi., dlatego jednak mój projekt wcale taki zły nie jest :D
c36 - 2016-01-22, 17:26
Temat postu: Belka zawieszenia gwintowanego
W tym nowym ogłoszeniu jest belka dłuższa i krótsze wahacze.
ATi - 2016-01-22, 17:28

c36, czyli zawieszenie będzie pracować gorzej jak resor przy tak krótkich wahaczach. ;)
c36 - 2016-01-22, 17:31
Temat postu: Belka zawieszenia gwintowanego
No tak w buca mnie zrobił. I jeszcze kupiłem do tej belki te amortyzatory z gwintem. Zrobił je na przednich seryjnych i z obniżeniem bedzie kłopot. A co najlepsze na zdjęciach tej mojej belki są uniballe ze stalową wkładką a ja dostałem z brązowo przypominającym kolorze
Piter7391 - 2016-01-22, 17:33
Temat postu: Re: Belka zawieszenia gwintowanego
c36 napisał/a:
Tak od niego i zapewniał ze nie ma nic do roboty tylko zakładać . Cięgna ( uniballe M16 ) po 11 zł. bo mam fakturę ze sklepu gdzie ten pan je kupił. A ja jaki stary taki głupi nie sprawdziłem gdzie wypada mocowanie wahaczy z belką


To zgłoś reklamacje, widocznie już parę osób się nacięło i zmienił konstrukcje tej belki.

Adi. - 2016-01-22, 17:37

ATi, Powiedziałbym, że twój jest zdecydowanie lepszy :)
c36 - 2016-01-22, 17:40
Temat postu: Belka zawieszenia gwintowanego
Sprawa jest taka ja tą belkę z amortyzatorami kupiłem przez allegro 8.12.2015r. i przez 33 dni nie otrzymałem przesyłki pomimo moich telefonów. Póżniej nie odbierał telefonu już. Zgłosiłem sprawe na policje. Przesyłka przyszła po 3 dniach od zgłoszenia na policje i to niekompletna be z uniballi. Uniballe przyszły po kolejnych dwóch dniach z jakiego sklepu z łożyskami. Cena jak mówiłem 11 zł za szt. bo fakture miałem w przesyłce. Sprawa dalej jest na policji
Piter7391 - 2016-01-22, 17:41

ATi, wrzucałeś jakieś fotki swojej belki na forum? Daj linka albo wrzuć fotkę, bo nie ukrywam, że zbieram się z zamiarem zakupu luk zrobienia takiej belki.
ATi - 2016-01-22, 17:42

c36, o kurde, a ja jak sie pytałem o uniballe to 30-40 za sztukę chciał. :D
Piter7391 - 2016-01-22, 17:44

Pewnie to są te ze sklepu rolniczego dlatego taka cena, ale jak rolnicze to niby powinny być mocne.
c36 - 2016-01-22, 17:44
Temat postu: Belka zawieszenia gwintowanego
Panowie uniball do motorsportu Fluro m16 kosztuje 306 zł szt. Ja rozumiem ze jak belka kosztuje 600 zł to nie moge wymagac takich. Ale gówno po 11 zł to smierć. Ja zadzwoniłem do tego sklepu co przyszły te cięgna i zapytałem jak z wytrzymałością takiego cięgna powiedział ze napewno nie nadaje sie do układu kierowniczego bo nie mają charakterystyki wytrzymałości. Uniballe do motorsportu sa kute a nie odlewane i maja pełną charakterystyke wytrzymałościowa.

A tak wracając do tej belki co kupiłem to jestem w czarnej d... bo nie mogę wyciąć tych wzmocnień

ATi - 2016-01-22, 18:08

c36, 306 złotych to już przesada, ale za 70 za sztukę można już mieć dovry uniball. Te za dychę to pewnie jednego sezonu mogą nie wytrzymać, dlatego ja wolę poliuretany do zawiechy zastosować ;)
c36 - 2016-01-22, 18:13
Temat postu: Belka zawieszenia gwintowanego
Tak wiem ze to przesada ale takie ceny są uniballi do motorsportu. Poztym do tych włoskich belek zastosowane są uniballe M10 i ceny inne mniejszego rozmiaru
evil1 - 2016-01-22, 20:32


Mam względnie finalną wersję dolnej belki z wahaczami pod maglownicę z bisa. Wygląd wahacza to oczywiście kwestia wtórna.
Różnice w wymiarach: Długość od osi łożyskowania przy belce do osi łożyskowania na zwrotnicy to :
-335mm - dla zwykłej przekładni
-247mm -dla maglownicy z bisa.
Dla bisa - względniając przechył auta promień pracy wahacza pokrywa się z odchyłką ok 0,3st , czyli ustawienie negatywu na -1st zamyka problem podwijających się kół. Bump steering na oponie max 0,5mm. Lepiej nie będzie.
Można powiedzieć, że mam pełną dokumentację techniczną do wykonania tego ustrojstwa, także jutro zaczynam ciąć i spawać :)

Panowie nie przesadzacie z tymi uniballami? Ktoś się może pokusił, żeby sprawdzić co sprzedają sprzedawcy na allegro? Ten od motorsportu wciska za 56zł M10 wykonany z 9SMnPb28K - stal nieprzeznaczona do obróbki cieplnej czyli tego się nie kuje. Jeśli mają być kute to materiał 42CrMo4. Parametry nośności statycznej dla (prawdziwych) kutych to dla M10 to 34,8kN, dla pseudokutych motorsportów - 17,4kN. Polskie uniballe przemysłowe firmy MTM za 7,5zl mają 16kN. Tych co nie podawali danych nie brałem pod uwagę.
Na zdrowy rozsądek. Po co zakładać M16 skoro M10 za "dyche" zacznie być plastyczne przy 16000N. :lol2: Prędzej wyrwie kawałek budy wraz z całym zawieszeniem przy takiej sile.
Jeśli chodzi o różnice między wypełnieniami to:
-motorsport- stal kwasoodporna z warstwą PTFE - teflonu
-przemysł - brąz spiekany z dodatkiem grafitu, przesycony olejem eksploatacyjnym czyli tzw materiał samosmarujący.
-sama kulka łożyska to to samo w obu - stal łożyskowa hartowana z warstwą twardego chromu

Ja u siebie zastosowałem te MTMy w swoim centralu na pełnych slickach 185mm szerokich, więc wątpię, żeby ktoś wygenerował większe przeciążenia w jeździe cywilnej czy nawet kjs`owej. Uniballe po zawodach badałem na defektoskopie i żadnych mikropęknięć nie wykryto.

Serec - 2016-01-23, 07:29

Ja mam m16x2. Zalezt kto co ma na celu, jesli ktos seria bedzie jezdzil to nie ma sensu. Jesli samochod ma sie w przyszlosci rozwijac to lepiej z zapasem zrobic wedlug mnie.
A co do tej belki z allegro to znam tego kolesia i bylem kiedys u niego. Ja dla mnie to jest to:
1. Zdzierstwo - 600 za kawalek rurki i blachy,
2. Fuszerka - ja tak patrze na to to watpie aby ktos glebiej nad tym myslal. Zrobione na odwal tylko po to aby resor zastapic belka z pominieciem kwestii prawidlowej pracy calego ukladu.
Tak na marginesie to jak mi sie reka wygoi to bede mogl wykonac taka belke po wczesniejszym ustaleniu co i jak ;)

evil1 - 2016-01-23, 10:53

Według zasad projektowania wszelkiego rodzaju konstrukcje obliczasz na podstawie rozkładu sił i dobierasz materiał z poziomem bezpieczeństwa 1,25 - 1,5. Czyli mnożysz swoją siłę przez 1,25-1,5. Można przemnożyć przez 10 , też będzie działać :) Ja uniballe takie większe czyli M16 czy M20 spotykam w pracy w pociągach. Kiedyś projektowałem stojak do jachtu ważącego 20 ton to siedział na 8 łapach z śrubami rzymskimi M20, stąd średnio mi to do malucha pasuje. Ważyłeś tą swoją belkę z wahaczami może? Mi program krzyczy, że wyjdzie ok 4,8kg całość. Zobaczymy za parę dni o ile oszukuje.
c36 - 2016-01-23, 13:43
Temat postu: Belka zawieszenia gwintowanego
Belkę z wahaczami którą kupiłem waży 6.6 kg. Resor 7 kg. Wymiar wahacza od osi belki do osi zwrotnicy 24 cm. Uniballe na max wkręcone w wahacz.
Serec - 2016-01-23, 18:14

Ja mam jeszcze takie pytanie. Jaka bylaby najlepsza wartosc wyjsciowa dla pochylenia kola?? I jak zblizyc sie do takiej wartosci bez profesjonalnego spretu??
ramzes92 - 2016-01-23, 19:15

ja po prostu wolałem nie ryzykować ;)

coś czuję, że pogadamy na temat tej dokumentacji :D

evil1 - 2016-01-23, 21:47

Zrobiłem sobie przymiar do robienia wahaczy i belek, teraz nie ma wielokrotnego mierzenia, tylko przykładam, naznaczam, przycinam i spawam:)


kaszel666 - 2016-01-24, 20:50

Powiedz mi jaki masz pomysł na amortyzatory?
evil1 - 2016-01-24, 21:10

Amor seryjny, gwintowana rura 1,5 cala, mufa 1,5 cala, blaszka 4mm, śrubunek 1,5 cala, sprężyna do gwintowanych zawieszeń 206mm. Szlifierka, wyrzynarka , spawarka, piwo . :E

6 godzin pracy i wyszło takie coś:



Wymiarowo prawie według projektu. Mocowanie wahaczy przesunięte o 1cm do wewnątrz ze względów konstrukcyjnych. Wahacz opuszczony w dół celem wyjścia poniżej podłużnicy, niestety jeśli ma być idealnie długi wahacz nie widzę możliwości puszczenia go tak, żeby delikatnie nie nacinać podłużnicy, na szczęście nie w miejscu wpływającym na sztywność budy.

Serec - 2016-01-25, 07:20

no wlasnie w projekcie nie zawsze wszystko da sie uwzglednic ale moze nie wplynie to znaczaco na prace zawieszenia ;) W projekcie o ile zmienial ci sie kat pochylenia kola od maks dol do maks gora? i jak masz skok zawieszenia??
evil1 - 2016-01-25, 15:16

Czy chodzi o taką hipotetyczną sytuację? :


Ustawiłem skok amora 100mm ale sprężyna na bank tyle nie pozwoli. Kąty wychodzą jak widać, oba w minusie.



Maksymalny skręt na maglu, i max wykorzystanie skoku 100mm, buda pochylona prawie 5st:
- lewe koło -1,5st
- prawe -1,33
Lepiej nie będzie. W takich warunkach nie widzę sensu, by na starcie ustawiać negatyw na więcej jak -1st.

Macioo - 2016-02-08, 21:02

A powiedzcie mi, jak myślicie jak wygląda sprawa z seryjnymi gniazdami wewnętrznych nadkoli przy opcji gwintowanego amortyzatora ze spręzyną - myślę teraz o jeździe jedynie cywilnej, bez upalania po bezdrożach - czy seryjne zgrzewy wytrzymaja przeciążenia, czy raczej bez obspawania ulegną destrukcji?
Serec - 2016-02-09, 06:55

Ja bym to obspawal tak czy siak. Zaszkodzic nie zaszkodzi. Wiekszosc ludzi przy robieniu swapa nawet gdy pozostaja przy seryjnym zawiasie spawaja zgrzewy gniazd i nadkola takze krzywdy mysle mu tym nie zrobisz ;)
Grzes - 2016-02-09, 16:48

Samo spawanie wystarczy czy jakieś wzmocnienia z grubszej blachy też robić?
evil1 - 2016-03-29, 18:20

Odświeżam kotleta:
Zawias został zmodyfikowany, długości dobrałem wyrównane z długością drążka kierowniczego od bisa, obniżyłem mocowania wahaczy tak na belce jak na samym wahaczu, by ustawić jego pracę w pozycji prostopadłej do wahacza górnego, bo obliczenia i projekt wskazywał, że w tym ustawieniu kąty najmniej uciekają na ostrych przechyłach.




Z belki wyspawałem konstrukcję przestrzenną, ze względu na specyficzne warunki, w których jeżdżę. Nałożyłem wszystko na budę:


W poniedziałek zrobiłem testy, z których jestem bardzo zadowolony.
Życzę miłego oglądania:)
Mały video clip:
https://www.youtube.com/watch?v=SJ4okRZ075Q
"Surówka"
https://www.youtube.com/watch?v=6-Twdmnpvi8
https://www.youtube.com/watch?v=-_SAUFq_PjY
https://www.youtube.com/watch?v=yqq78biDCsQ
Kamera na środkowym drążku kierowniczym:
https://www.youtube.com/watch?v=tYyy21_qvVM

Edit- wersja bez podkładu muzycznego:
https://www.youtube.com/watch?v=JmwiS7qLuiI

Serec - 2016-03-29, 20:50

widac roznice miedzy obecnym a poprzednim zawiasem :) Niewiem jak to ma sie w rzeczywistosci ale po filmie moge stwierdzic ze jest dobrze :)
evil1 - 2016-03-29, 21:04

Gdzie przepaść była między resorem a poprzednim rozwiązaniem, obecnie w samej jeździe dużej różnicy nie czuć bo tu mocno pomagają slicki ale odnoszę wrażenie, że lepiej się trzyma toru jazdy w szybkich zakrętach.
Serec a ty kiedy wypuścisz jakiś film edukacyjny? :E

Serec - 2016-03-29, 21:13

Klatke zaczalem skladac dzisiaj. Jak ja skoncze wezme sie za poszerzki bo na tych szlapakach ktore mam nie pojade bez poszerzek. Jak skoncze to cos nagram :)
Poki co wyglada to tak:

zolo - 2016-03-30, 18:25

Serec solidna robota.
evil1 - 2016-04-04, 12:33

Projekt ma się ku końcowi.
Ogarnąłem wizualnie zawieszenie i wybrałem się na regulację geometrii oraz testy. Zajęło to prawie cały dzień.




Wnioski:
Tył:
-Kąty: Mcpherson z tyłu najlepiej zachowuje się przy pochyleniu koła -1,5st. Co ciekawe, -1st powoduje efekt delikatnego podwijania się opony na feldze a -2st łatwiej wprowadza auto w poślizg.
-Zbieżność : Koła z tyłu można dać delikatnie zbieżne, ok 0,15' na stronę, stabilniej zachowuje się na starcie ze strzałem ze sprzęgła.

Przód:
-Kąt pochylenia kół po -1,2st wydaje mi się najbardziej optymalny, ustawienie -2st na oponie 195/45R15 pokazuje, że 1/4 szerokości bieżnika nie styka się wcale z ziemią.
Symulując pracę zawieszenia przód, mniej więcej w zakresie skoku 5-6cm pochył koła zmienia się nie więcej jak o 0,3'
-Zbieżność przodu na razie ustawiłem na 0 ze względu na stosowanie opon sportowych. Na cywilnej oponie można dać delikatnie rozbieżne co ustabilizuje auto.
Zbieżność w trakcie pracy zawieszenia zmienia się, zmiana mieści się w zakresie 0,2'
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy:
Na chwilę obecną zdecydowałem się na 9st. Kierownica fajnie odbija pomimo krótkiego układu, nie zaobserwowałem uślizgu przedniej osi, więc wygląda na to, ze opony dość dużą powierzchnią trzymają się drogi.

Ciekawostki:
Jedna podkładka do regulacji kąta grubości 1mm wkładana pod górny wahacz zmienia kąt o ok 0,5st.
Łatwiej i o wiele precyzyjniej jest ustawiać kąty, gdy uniballa nie trzeba odkręcać od belki celem obrócenia go o 180st. co np dla M16x2.0 daje 1mm skoku więc pochylenie też około 0,5st.

Do testów posłużyły opony:
195/45R15 Dunlop Sp9000
185/60R13 Semi-slicki Bridgestone Potenza
185/530R13 Slick- Michelin FR2.0
Do pomiarów posłużyło optyczne urządzenie do pomiaru geometrii 3D John Bean 3Dlite.

Do zrobienia zostało:
-Założyć magiel, ustawić jego mocowanie w taki sposób, by drążek był równoległy do wahaczy, ustawić zbieżność.
-Do magla dołożyć przekładnię skracającą skok.
-Jak będzie się za ciężko kręcić - założyć wspomaganie [??]
-Testy :E

lubelak.nl - 2016-04-06, 10:20

evil1, jak w takiej konfiguracji zachowuje się stabilizator o którym wcześniej wspominałeś?
Aha i jeszcze jedno pytanie jako czysty lai. A mianowicie dołożenie rozpórki na kielichy (powiedzmy zwykły szajs z allegro za ok. 100zł dedykowany cnq) nie usztywni choć trochę całej budy i delikatnie zniweluje efekt "podskoku" prawego koła przy skręcie w lewo?

evil1 - 2016-04-06, 10:35

Stabilzatora jeszcze nie testowałem, mam zawody w niedzielę to może spróbuję testową próbę pojechać na stabie, ale obstawiam, że nic się nie zmieni. Na nierównych płytach betonowych zawieszenie będzie za bardzo zależne. Jednakże na asfaltowym torze stab może się sprawdzić.

W maluchu nie masz na sztywno mcphersona połączonego ze zwrotnicą czyli każda praca budy powyżej mocowania górnego wahacza jest i tak niwelowana na gumkach amor-buda i amor-zwrotnica. Usztywnienie przedniego zawiasu zrobisz prędzej za pomocą wspawania blaszki do ściany do której przykręcasz górny wahacz.
W cnq zobacz, że od poduszki amortyzatora do osi koła masz ponad pół metra odległości sztywnej kolumny na stałe skręconej ze zwrotnica, więc praca budy na poziomie 3-5mm na kole będzie odczuwalna. W maluchu te odległości liczone są w kawałkach mniejszych niż 20cm, w końcu tu jest w przypadku mojego zawieszenia "wielowahacz" :D

lubelak.nl - 2016-04-06, 10:47

A jak jest wyliczana długość wahacza przy takowej belce, indywidualnie pod konkretną konstrukcję/konfigurację czy można użyć jednych wymiarów użytych powiedzmy w twojej belce (oczywiście to tylko przykład)?
evil1 - 2016-04-06, 12:10

No tu to już indywidualna zabawa, bo musisz wiedzieć gdzie chcesz jeździć i jak. Ustalasz wysokość auta, zakres pracy zawieszenia, szerokość opon i felg, ET felg, jaki rodzaj układu kierowniczego chcesz mieć, zakres kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zakres regulacji dolnego i górnego wahacza. Ja jeszcze wkomponowałem pochył auta jako korektę do zaplanowanych pochyłów kół w zakrętach. Przycięcie tego i pospawanie wydaje się najprostszą czynnością. Moje auto nie jest dobrym przykładem bo ma zupełnie inny rozkład mas, u mnie przód jest cięższy no i sama buda waży 700kg a użytkowane też jest ekstremalnie.
evil1 - 2016-04-11, 15:00

Podbijam temat.



Kilka filmików z ostatnich zawodów:

https://www.youtube.com/watch?v=wY8O8Pc-vQY
https://www.youtube.com/watch?v=U29CCrtILhU
https://www.youtube.com/watch?v=kKMEiNJNrjI
https://www.youtube.com/watch?v=c2ft2ciGR0c
https://www.youtube.com/watch?v=CZzb1hiuWMo

Na takie warunki w jakich jechałem nadal podtrzymuję, że stabilizator psuje efekt zamiast poprawiać.
Zawias za to pięknie się zachowuje. Auto płynnie jedzie tam gdzie mu się każe i czuć, że przód jest cały czas przyczepny. Nie zaobserwowałem też by uniballe M10 nie radziły sobie z wytrzymałością. W najbliższą sobotę mam następne zawody gdzie będzie dużo więcej jeżdżenia, więc testuję dalej :mrgreen:

Serec - 2016-04-11, 16:44

Przez szykany ladnie leci teraz :) chyba lepiej niz wczesniej
evil1 - 2016-04-11, 17:35

No można szybciej robić szykany bo się solidniej trzyma drogi.
A na poprzednich krótszych wahaczach i ze stabilizatorem jeździł tak:

ATi - 2016-08-02, 19:54

Takie coś ostatnio popełniłem:







W późniejszym czasie wlecą wahacze z regulacją długości.

kjub - 2017-06-17, 23:44

Panowie coś się zmieniło w sposobie wykonania belki zamiast resora?
Może dostępna w Lublinie jakoś już lepiej jest wykonana?

https://www.olx.pl/oferta...html#957f596dd0

Dalej mnie zastanawia wytrzymałość górnego mocowania w nadkolu w przypadku airride'a. Wystarczy samo obspawanie czy lepiej jakąś rozpórkę dołożyć?

evil1 - 2017-06-27, 08:55

A czym się różni airride od auta KJSowego? Jak mniemam auto z airridem służy częściej do tego by "stało i ładnie pachniało", w porównaniu do rajdówki, nie wiem, czy jest sens przejmować się rozpórką. Swoją drogą tam praktycznie nie występują siły, które by wyginały górne mocowania amortyzatorów.
evil1 - 2018-01-09, 10:44

Odświeżam temat, żeby nie było, że nic się nie dzieje. Testy zawieszenia zakończone sukcesem, przejechało 2 sezony, nie rozpadło się, pozwoliło na poprawienie wyników, no i pokazało też swoje słabe strony.
Z rzeczy pozytywnych:
-auto jedzie tam gdzie chcę
-wybiera dziury nie zmieniając geometrii
-jest wystarczająco miękkie na betonowych nawierzchniach
-jest w miarę twarde na asfalt
Minusy
-na asfalcie przy skręconym gwincie, by go utwardzić podnosi się przód, czyli środek ciężkości jest wyżej, trzeba kombinować z niższymi oponami
-zużywalność elementów: uniballe o dziwo zużywają się dużo szybciej niż się spodziewałem. Nadal sztywność jest o wiele większa jak na tulejce metalowo-gumowej, ale luz na uniballu jest już odczuwalny. Fakt, lekko nie miały.
-odporność na uderzenia: z racji zwiedzania plenerów podczas betonowych prób udało mi się spaść z drogi w dół i oprzeć na zawieszeniu a konkretniej na uniballu tak prawym i lewym przednim. Uniballe się wyginają ale nie pękają. Konstrukcji samej ramy nic się nie zdarzyło.
Wnioski są takie:
-z racji ryzyka popsucia uniballa przez uderzenie mocowanie wypadałoby tak pospawać, by chroniło główkę
-z racji zmniejszenia zużycia tej części można założyć większy bo będzie działał na większym promieniu

Evo2:
Nie bardzo chce mi się modyfikować tą konstrukcję bo więcej to pracy niż stworzenie czegoś nowego. Mam zupełnie inną koncepcję i dlatego robię kompletnie nowy zawias.
Zmiany:
-wahacz będzie asymetryczny, przesuwam jego mocowania by nie ingerować w konstrukcję samochodu
-wahacz będzie dłuższy, bo poszerzam przód, ze względu na problemy ze zmieszczeniem koła w nadkolu
-wahacz dolny będzie miał możliwość regulacji długości za pomocą śruby rzymskiej. Po 1 pozwoli to na precyzyjne ustawienie kąta a po 2 pozwoli wkręcić uniball w całości w wahacz co ochroni go przed uderzeniami i wyeliminuje możliwość zgięcia najbardziej cienkiego elementu wahacza
-ze względu na poszerzenie górne wahacze dojdą nowe, przestawię też mocowanie amortyzatora, by zejść ze środkiem ciężkości, zapewne dojdą też różne zestawy sprężyn bo jeden to za mało, szczególnie na te torowe odcinki jest za wysoko i za miękko
-wejdą uniballe M12, chcę sprawdzić czy mniej się zużyją
-z racji pancerności belki nowa belka będzie mniej skomplikowana z cieńszej rury
-spadnie masa
-belka wytrzymałość na rozciąganie będzie miała zbliżoną do poprzedniczki pomimo cieńszych rur, bo zmienia się materiał
-wahacze z racji kształtu będą o podobnej masie ale będą wytrzymalsze tak z racji konstrukcji jak i zastosowanego materiału
-cała konstrukcja oprócz elementów eksploatacyjnych będzie ze stali nierdzewnej.

Pierwsze prace:

Zestaw IKEA bez instrukcji :)

mocowanie uniballa ( stoczone nakrętki pod wymiar wewnętrzny rury)

Nacięcie wzdłużne do przyspawania nakrętek do rury

Zestaw "przedwahacza"

Wspawana nakrętka w rurę

"Przedwahacz" złożony

zestaw na 2 wahacze dolne plus rozpoczęta belka

Reszta fotek będzie na bieżąco.

Macioo - 2018-01-11, 17:45

Podnosisz poprzeczkę ;) czekam z zaciekawieniem na final :)
evil1 - 2018-01-12, 08:36

Spokojnie, jeszcze jest miejsce na tą poprzeczkę. Są różne stopy aluminium, jest tytan i kompozyty. No i są konstrukcje wielowahaczowe oraz tzw push-rod`y, więc wiele jeszcze przed nami.
Macioo - 2018-01-12, 10:33

To jak z projektowaniem nissana GTR - po co od razu robic auto super dopracowane, jak mozna ustalic ze przez następne kilkanascie lat bedzie sie podnosic stopniowo poprzeczkę ;)
evil1 - 2018-01-13, 22:42

Nie no, bez przesady,trochę szacunku dla maluchów. Jakieś seryjne masowo produkowane padło porównywać do czystych customów zrodzonych z krwi i potu :)




Na razie tak to wygląda.

azbest - 2018-01-14, 12:29

Wygląda to :lubieto:
Ale Twoje spawanie jest mega!!!

evil1 - 2018-01-15, 09:20




Mam pierwszą połowę:)

Spawanie tigiem jest strasznie pracochłonne, no i od cholery argonu idzie, ale co mi się najbardziej podoba, te spawy można szorować włókniną i potem je uwydatnić chemicznie, albo można kwasiak polerować, także wygląd to dopiero będzie 8)

Macioo - 2018-01-16, 23:20

Sporo dluzszy wahacz wyszedl - ile lacznie szacujesz szerokosci?
evil1 - 2018-01-17, 09:17

+12cm czyli 6cm na stronę ale na skręconych śrubach, więc jest możliwość jeszcze +4cm na stronę poszerzyć więc będę miał w stosunku do tyłu albo +2cm albo -2cm na stronę.
evil1 - 2018-01-22, 11:45

Czas na górny wahacz.


Oczywiście wahacz nie będzie aż tak długi, tylko na razie porobiłem gięcia. Następny etap to pospawanie mocowania do zwrotnicy o dopiero przycinam na długość rurki.

EDIT:
Skończyłem górny wahacz, na razie jeden. Dół już kompletny. Dla porównania wahacz stary i wahacz nowy.



Macioo - 2018-01-25, 15:44

Przenosisz gorne mocowanie wahacza wyzej?
evil1 - 2018-01-26, 13:40

Nie, zostawiam seryjnie, bo pod kąt pracy górnego mam obliczony kąt pracy dolnego, no i druga sprawa 15 calowe felgi średnio mi się zmieszczą w nadkolu, możliwe, ze bym musiał nadkole zaczynać już od poziomu maski :lol2: Jeszcze muszę wspawać w górny wahacz blaszkę mocującą amortyzator i tu mam dylemat, bo mam pewien pomysł na regulację twardości sprężyny w stosunku do wysokości auta.
EDIT:
A oto mój pomysł


Nakładka na amor podnosząca wszystko o 2cm. Do tego rozwiercone gumki i podkładki i nakrętka M12x1,25 zamiast M10x1,25. Podnoszę wyżej zawias bez skręcania gwintu, czyli zachowując miękkość zawieszenia.

EDIT2:

Górne wahacze po szorstkowaniu czyli dopiero teraz mozna powiedzieć, że wygląda :)

KrzysiekP - 2019-09-07, 21:09

Cześć,

przymierzyłem się dzisiaj do założenia niezależnego zawieszenia i na przymiarce się skończyło.

Poległem na tym, że nie mam jak przykręcić wahacza z tyłu belki, bo jest kolizja z podłużnicą (w zasadzie to nawet belka nie trafia na swoje miejsce, bo wadzi o podłużnicę).
W zasadzie to potrzebuję tylko potwierdzenia, że bez wycinania, wzmacniania, spawania się nie obejdzie.
Belka ma przecież przylegać do blachy nad resorem, bez żadnych dystansów?



https://drive.google.com/file/d/1zd9esxo02Vj6pBZuEeYF-SOFphOPrbMA/view?usp=sharing

Ps. Chyba źle ze mną, bo zdjęcia też nie umiem dodać ;-)

szaleniec1 - 2019-09-07, 21:59

a jaka masz belke do niezaleznego zawiasu? ale puki co trzeba te blaszki z podłuznic albo rozklepac na boki albo je odciac
Piter7391 - 2019-09-08, 09:25

KrzysiekP napisał/a:
Cześć,

przymierzyłem się dzisiaj do założenia niezależnego zawieszenia i na przymiarce się skończyło.

Poległem na tym, że nie mam jak przykręcić wahacza z tyłu belki, bo jest kolizja z podłużnicą (w zasadzie to nawet belka nie trafia na swoje miejsce, bo wadzi o podłużnicę).
W zasadzie to potrzebuję tylko potwierdzenia, że bez wycinania, wzmacniania, spawania się nie obejdzie.
Belka ma przecież przylegać do blachy nad resorem, bez żadnych dystansów?

Obrazek

https://drive.google.com/file/d/1zd9esxo02Vj6pBZuEeYF-SOFphOPrbMA/view?usp=sharing

Ps. Chyba źle ze mną, bo zdjęcia też nie umiem dodać ;-)


Przy wszystkich dostępnych na rynku belkach trzeba trochę podciąć początki podłużnic, kupowałeś czy sam robiłeś belkę?

KrzysiekP - 2019-09-28, 22:32

Metaloplastyka pomogła. Belka siedzi, wahacze na miejscu.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group